• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp, frysfacket isar igen

Maromani

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
37797
Medlemskap
2025
Hejsan alla
Jag har en ny Bustner som kylskåpet isar igen runt frysfacket. Har reklamerat detta hos firman där bilen är köpt. Dom har bytt hela skåpet men det nya är likadant ?!?!?!!
Det är ett kompressorskåp som endast går på 12 V.
Jag kan omöjligt vara den enda med detta problem
TACKSAM FÖR SVAR
Med vänlig hälsning, Åke Johansson

IMG_9370.jpeg

Senast redigerad av en moderator:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Tycker jag också. Vi hade råkat få med lite av gummilisten så den inte satt rätt. Där tycker jag att det ser ut som om luckan inte stänger ordentligt. Går det att justera gångjärnet så att luckan trycks in hårdare?

Beda & Botvid

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2025
Har det alltid varit tomt i frysen, som på bilden är ju nåt fel på luckan/tätning… men fyller man frysen med olika saker frusna/ ofrusna ..kommer ju varm luft in o då bildas ju lite is utanför, inget konstigt med det.. ta bort det med fingrarna.. haft samma symtom på vårat.. inga problem sen man tar bort isen..

leifn

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2025
Om frysfackets ram blir den kallaste ytan i skåpet kondenserar o fryser väl all fukt utanför listen? Alltså inget läckage inifrån frysfacket?I så fall är det nog inte mycket att göra åt

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På min äldre Dometic kyl/frys från 2005 är det enkelt, den har en knapp som startar en svag värmeslinga runt listen till frysen, den håller bort all kondens/is.
Har man tagit bort den funktionen?

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På min äldre Dometic kyl/frys från 2005 är det enkelt, den har en knapp som startar en svag värmeslinga runt listen till frysen, den håller bort all kondens/is.
Har man tagit bort den funktionen?
Hade de kompressorkylskåp 2005?

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Förmodligen läckage och dålig isolering kring ramen som är innanför isen. Ytan utanför där luckan tätar blir för kallt och kondens och is bildas. Ett fabrikationsfel. Reklamera igen.

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Har det alltid varit tomt i frysen, som på bilden är ju nåt fel på luckan/tätning… men fyller man frysen med olika saker frusna/ ofrusna ..kommer ju varm luft in o då bildas ju lite is utanför, inget konstigt med det.. ta bort det med fingrarna.. haft samma symtom på vårat.. inga problem sen man tar bort isen..
Ett fabrikationsfel. Blir aldrig så på din frys hemma heller eller hur?

Toppen