• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp

benny.granqvist

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
31391
Medlemskap
2024
Hej
Vi är ute och åker med våran husbil nu på vintern. Jag sätter på skyddet på kylskåpet på utsidan. När vi kommit fram som nu i Mora står på elen men då går temperaturen upp i 10grader i kylskåpet
Det är på nollan ute. Man ska ha dom på under 5 grader
Tar vi bort skydden,fast det blivit kallare ute.
Så blir det kallare i kylskåpet.
Vad har skydden för funktion eller är det fel på mitt kylskåp.
Benny G
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skydden är till för att det ska vara rätt temperatur bakom kylskåpet så att kylskåpet ska kyla tillräckligt och på rätt sätt. Själv har jag aldrig använt dem och har inte haft några problem. Vi har dock inte varit ute i temp under -6 till -7 grader.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det verkar på något sätt som det är lite beroende på bil och kyl hur det fungerar, jag har ingen annan förklaring på det. Får du kallare utan så låt dem vara av, sjunker tempen ute och sedan tempen ökar i kylen så kan du ju lära dig var gränsen för din kyl/bil går.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kan det vara så att dessa skydd är tänkta att använda vid körning????
Det blir ju en helt annan ventilation av utrymmet, och därmed kondensorn, vid körning jämfört med om bilen står still.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det blir ett flertal underliga varianter på absorptionskylskåp vid olika temperaturer, Ibland undrar man vad som händer... Det verkar som de "storknar" ibland och skulle behöva en restartknapp.
Men en lite mysko grej som är rätt lätt att förklara är på vintern och när kylen håller tempen nere bra eller kanske t.o.m. för bra, men frysfacket eller frysdelen i skåpet blir för varm.
Om det är för kallt bakom skåpet av yttertemperaturen så hela bakstycket funkar som kylkloss för kyldelen så behöver ju inte nedkylningen starta upp för att hålla kylen kall.
Termostaten sitter i kylskåpsdelen och frysdelen hänger bara med och får kyla när kylskåpsdelen blir för varm och kallar på kyla.

((Likväl som de lite enklare kyl/fryskåpen för hemmabruk med bara en kompressor också styrs enbart av tempen i kylskåpsdelen.
Detta innebär att man skall inte lämna ett sådant skåp med en kompressor på med frysvaror över vinten i en ouppvärmd sommarstuga, för när det är kallare än ca. +5° i sommarstugan så kallar inte kylen på kyla och då blir även frysen varmare tills även den håller tempen som är inne i stugan.
På vårkanten så är frysen åter nerkyld och inget skvallrar om om förstörda kantareller förrän man börjar använd dem till mat, för de kan ha varit både upptinade halvruttna och omfrysta åtskilliga gånger under vintern.
Så, i ouppvärmda sommarstugor skall det vara kyl/frys med två kompressorer och då separat termostat i frysdelen, eller en helt separat frysbox.))

Så...... Om kylen i husbilen är kall p.g.av nerkylt bakstycke på vintern utan luckor men frysen är för varm så öppna kylskåpsdörren så kylskåpet blir varmt och kallar på kyla så också frysdelen får en ny nerkylning helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.
 

benny.granqvist

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
31391
Medlemskap
2024
Hej
När jag startade kylskåpet hemma hade jag ca 10-12 grader i bilen.
Kylen låg på ca 2-3 grader.
Vinter luckorna på. 4 pluss ute
När vi kom fram var det 4 pluss ute och blåsigt. Drog upp bilen till 18-19 inomhus.
Kylen gick upp till 10 grader
Frysen inga problem. Tar bort luckorna och den går ner till 5 grader direkt.
Detta har hänt en gång tidigare.
Kan vara som någon skrev. Varje bil är en egen individ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför monterar ni (som gör det) den övre vinterluckan?
Grunden till det är troligen att få "lagom" ventilation bakom skåpet, men inte så mycket flöde att det blir svinkallt bakom så skåpet inte alls behöver hoppa igång själv för egen tempstyrning inom området man är intresserad, runt +5°.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hur kyl och frys fungerar i kyla/värme är beroende på vilken bilmodell kylen/frysen sitter i.

Hur ser ventilationsutrymmet bakom kylen/frysen ut?
Var sitter ventilationsgallren?
Hur är tätningen till boutrymmet gjord?
Vilken spänning är det på strömmen till kylen/frysen?


Detta gör att man får prova sig fram vad gäller luckor uppe/nere eller inga luckor alls.

Åkte vid ett tillfälle tillsammans med en annan husbil med exakt samma modell på kyl/frys. Medan våran kyl, under körning, steg med 5-6 grader så låg temperaturen i den andra bilen kvar på samma nivå. Vi hade samma inställningar och driftsätt och temperaturen mättes med samma termometer.

Kjell
 
Toppen