• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

JoaSch

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
Nu krabbar kylen igen. Det funkar ungefär i 48 timmar sedan kyler den inte längre. Var lika dant förra gången vi var ute. Nu har jag temp i kylen som visar 20 grader. Kan det vara termostat eller liknande som kan behöva bytas? Har testat och starta om kylen eller köra på gasol men ingen förändring. Börjar bli lite irriterad på detta strulet så alla tips och trix emottages med stor uppskattning.
/Jocke
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Nu krabbar kylen igen. Det funkar ungefär i 48 timmar sedan kyler den inte längre. Var lika dant förra gången vi var ute. Nu har jag temp i kylen som visar 20 grader. Kan det vara termostat eller liknande som kan behöva bytas? Har testat och starta om kylen eller köra på gasol men ingen förändring. Börjar bli lite irriterad på detta strulet så alla tips och trix emottages med stor uppskattning.
/Jocke
Skulle kunna vara att det far runt något i slingan som ibland sätter stopp. Det är därför en del ställer skåpet upp och ner ett tag, sedan brukar det funka igen ett tag.
Hade själv problemet med att det gick ibland och ibland inte, fanns ingen röd tråd i det. Provade med fläktar men inget hjälpte. Jag blev trött på det och satte in ett kompressorskåp.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I manualen till vårt Dometicskåp från 2015 står att om utomhustempen blir 32 gr eller mer behövs en fläkt bakom skåpet som hjälper till att öka luftcirkulationen där.
Utetempen har ju varit uppåt 30 gr den senaste veckan och vårt skåp har haft svårt att orka kyla tillräckligt, oavsett drift på 230 VAC eller gas.
Det blir till att skaffa en fläkt till nästa säsong...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag monterade böjd plåt bakom och ovanför kondensorn för 15 år sen.
För att få en följsam luftström ut mot det övre gallret.
Kylskåpet blev kallare.

Det kan även vara så att det övre gallret är placerat något lägre än kondensorn.
Då blir det ingen bra luftström, konvektion.
Varmluften blir devis kvar då innanför gallret.

Ett tips. Sätt dit en strömbrytare även om fläkten styrs av en termostat.
Alltid bra att kunna stänga av en fläkt manuellt.

/Åke
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Fortsättning på ovanstående fråga, i natt valde jag att köra kylskåpet på gasol istället för 220 och på morgonen var det önskvärd kyla i skåpet. Kan det vara så att när det är riktigt varmt(det är ca 28 grader) så blir det inte tillräckligt kallt med 220 men med gasol? Eller kan det vara så att det var ett himla spring i kylen efter kall ljus lager dagen till ära vilket medfört problem att hålla kylan!?:)



Problemet är nog inte kylen utan snarare att det inte är 230V i stolpen. Dåliga kablar o många inkopplade på samma ledning. Prova o mät med multimeter nästa gång.
 
Toppen