• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kylskåp startar inte på 12 v

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Hej
Vår husbil har tyvärr lite olika konstiga saker för sig. Vi har en Hymer T 708 SL 2016 med ett Dometic kylskåp med AES. Normalt ska det fortsätta på 12v efter körning i 15 min för att hinna tanka tex. Nu har jag märkt att det går direkt på gasol.
Någon som har erfarenhet av detta problem? Tacksam för tips

Bilagor

• PXL_20250826_115350406.MP.jpg
    PXL_20250826_115350406.MP.jpg
    5 MB · Visningar: 11

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Hej
Vår husbil har tyvärr lite olika konstiga saker för sig. Vi har en Hymer T 708 SL 2016 med ett Dometic kylskåp med AES. Normalt ska det fortsätta på 12v efter körning i 15 min för att hinna tanka tex. Nu har jag märkt att det går direkt på gasol.
Någon som har erfarenhet av detta problem? Tacksam för tips
Så funkar inte vårt skåp. 12V stängs av så fort som D+ försvinner alltså när motorn stängs av och vår driftsartsindikering säger då GAS men den tänder först efter ca 15min. Vill jag att gasen skall tända tidigare så slår jag av/på skåpet då tänder det direkt. Vi har ett Dometic RMDT 8505 i en Hymer med EBL99.

Hälsningar
Peter

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Så funkar inte vårt skåp. 12V stängs av så fort som D+ försvinner alltså när motorn stängs av och vår driftsartsindikering säger då GAS men den tänder först efter ca 15min. Vill jag att gasen skall tända tidigare så slår jag av/på skåpet då tänder det direkt. .........

Hälsningar
Peter
Så gör vår kyl också, fast gas-indikeringen blinkar i 15 minuter innan gasen tänder.
Dometic 10.5

Toppen