• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp som stängs av sig själv

JAmanow

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
34009
Medlemskap
2024
Hej. Just nu är vi på vår jungfru resa i Frankrike. Bilen går som en dröm. Allt fungerar nästan som det ska utom ett problem. Vårt kylskåp Dometic RM5380 med gas drivning startar alltid utan problem men tyvärr slocknar den efter en tid. Den kan gå 1h, 30 min eller 10 min och sedan stängs den bara av. Ska den inte bränna oavbruten hela tiden? Eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har funnits lite olika funktion genom åren på hur gaslågan har fungerat för att ge lagom värme och därmed kyla i skåpen.
Du kanske ev. är van vid någon annan tidigare årsmodell.
Men i äldre skåp kunde man bara i viss. mån reglera storleken på lågan lite och den brann då lagom hela tiden.
Sedan fanns det skåp med termostat som gick ner på liten pilotlåga när tempen inne i skåpet var nere på inställd termostat-temp, och sedan flammade upp till fullåga när termostaten ville ha kyla.
Sedan kom nya modeller med mer elektronik som tar hand om funktionerna/omstart och tempen inne i skåpen. De stänger av lågan helt när tempen är nere på inställd temperatur inne i skåpet och startarom lågan när termostaten vill ha mer kyla, som Magnus skriver ovan.
Du skriver inte om det blir något problem när lågan slocknar? Men om den startarom och skåpet håller sig kallt så är nog allt ok.

En sak som kan vara rätt ok. för att hålla koll på skåpets temp är en sådandär elektronisk termometer med en eller flera utomhusgivare som extra kontrollställen. En sådan fjärr utomhusgivare inne i kylskåpet och kanske även en i frysdelen gör att man har bra koll på tempen inne i skåpet utan att behöva glappa i dörren så fort man börjar undra över tempen och slocknad låga m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen