• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp renovera eller köpa nytt

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Hej
Har någon ett råd att ge angående kylskåpet. Det fungerar på 220v och 12v
På gasol tänder det som det ska men ibland blir inte kallt ibland blir bara frysen kall ibland blir det lite kallt.
Funderar på termostaten eller reglaget som man ställer in kylan eller bägge delarna med men vet inte.
Har hört rykte om att termostatbyte är kostar runt 3-4000:- Då skåpet år från -97 funderar man ju.
Någon som vet vad det kan vara?
Ev var man reparerar till bra pris?
Eller var man köper nytt fördelaktigt?
MVH
P-O

F

F.d. 4018

Guest
Sv: Kylskåp renovera eller köpa nytt

Prova med att ställa skåpet upp och ner i ca en halvtimme. Det skall givetvis vara avstängt och med elen och gasolen bortkopplade under den här proceduren. Du kommer då att höra (förhoppningsvis) att kylmedlet sipprar genom rören på baksidan.
Det här tipset låter kanske som ett aprilskämt, men det fungerar ofta på absorbtionskylskåp, du kan spara tusenlappar i slutändan om du har tur.
Lycka till!
Janne S.

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022

Fungerer kjøleskapet ok på el (230V/12V) tyder alt på at skapet er i orden. Men ofte er det slik at det legger seg sot og litt urenheter på gassbrenneren, og da blir det lite effekt ut av skapet. Rengjør gassbrenneren med en lett børste (gammel tannbørste) + en damsuger o se om ikke dette bedrer effekten før du går til innkjøp av nytt skap. :wink:

Vanligvis kan man komme til brenneren gjennom nedre kjølerist utvendig i vognveggen, slik at man ikke nødvendigvis må demontere hele skapet. :D

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, prova att göra rent brännaren med hjälp av instruktionerna i länken ovan, glöm inte att kolla det lilla munstycket som sitter klämt inne i rörkopplingen (peta inte med något i hålet, det är rektangulärt i förstoring). Om du kommer åt så lossa brännaren och böj ut den från skorstenen utan att lossa röret och tänd den. På pilotlåga skall lågan vara 1,5 till 2cm hög, och på full låga så skall den vara ca.5 till 6cm hög. Om man skall se lågans höjd så måste det vara mörkt när man kollar (i solljus syns lågan knappast alls). När man rengör hålet inne i den fyrkantiga långa hylsan från rost, så skall man inte ge sig innan man får in ett 6,2m.m. borr. En ny termostat kostar omkring 800:- tror jag, om den skulle vara problemet. Med lite händighet är den inte speciellt svår att byta. Svåraste biten kan många gånger vara att få loss kylskåpet så man kommer åt.

Lycka till. :) JANKRO.

Senast ändrad:

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Prylarna som behövs finns hos Gasolmästarna i Göteborg,hjälpte en kompis att byta han hade ungefär samma problem termostaten kostade 500:- och vredet upptill som är en trevägskran 1000:- Jag kör med kompressorskåp 12 volt som funkar utan problem efter att sjäv upplevt tjuriga gasskåp,Det kostar en slant att byta men jag tycker att det lönar sig i långa loppet.

Toppen