• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp livslängd

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av att ert kylskåp.
Jag tänker på livslängd om någon har haft sin husbil i många år,
Hur gör ni under sommarsäsong när bilen inte används, har ni på kylskåpet mellan turerna ni HB inte används eller stänger ni av skåpet när ni inte använder det.?
Mår kylskåpet bäst av att vara på hela tiden eller stänga av och på det?
Det förutsätter ju att bilen står med ström då den står hemma ex på villatomten.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet av att ert kylskåp.
Jag tänker på livslängd om någon har haft sin husbil i många år,
Hur gör ni under sommarsäsong när bilen inte används, har ni på kylskåpet mellan turerna ni HB inte används eller stänger ni av skåpet när ni inte använder det.?
Mår kylskåpet bäst av att vara på hela tiden eller stänga av och på det?
Det förutsätter ju att bilen står med ström då den står hemma ex på villatomten.
Har inte tillgång på el när jag parkerar. Slår alltid av den. Hade gjort så även om jag hade el på min parkering.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Har solceller och kompressorskåp.
Tömmer aldrig skåpet och det står på från mars till oktober utan att 230v sladden används någon enda gång.
Antar och hoppas att kompressorn håller som hemma kylen
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en drygt 30 gammal, 20 liters Electrolux absorptionskylbox. Står avstängd långa tider. Funkar fortfarande perfekt. Har gått i arv till sonen och hans familj, som tältcampar. Perfekt för dem eftersom den funkar på gas, 12 volt och 230 volt. Tycker den funkar bättre än vårt relativt nya absorptionskylskåp i husbilen. Fast boxen står ju alltid fritt och det är lätt att nå brännaren.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har ett 34 år gammalt kylskåp i husbilen. Det är bara analog teknik i skåpet, inget digitalt. Bytt brännare, tändstift, strömbrytare till12V och 230V. och gjort div olika förbättringar både både elen och konvektionen bakom skåpet.
Inga kretskort etc som kan gå sönder. På och av sker manuellt för de tre olika driftsätten.

Visst allt är manuellt men 34 år är ett bra betyg för hållbarheten. Jag har byta ut lite små prylar. Men i stora drag har det fungerat bra.

Bilen har bara rullat på sommaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har ett 34 år gammalt kylskåp i husbilen. Det är bara analog teknik i skåpet, inget digitalt. Bytt brännare, tändstift, strömbrytare till12V och 230V. och gjort div olika förbättringar både både elen och konvektionen bakom skåpet.
Inga kretskort etc som kan gå sönder. På och av sker manuellt för de tre olika driftsätten.

Visst allt är manuellt men 34 år är ett bra betyg för hållbarheten. Jag har byta ut lite små prylar. Men i stora drag har det fungerat bra.

Bilen har bara rullat på sommaren.
Vårt är bara 27 år men motsvarar ditt. Används året runt och går uteslutande på gas, har rengjort brännare och bytt munstycke en gång.
Kompletterat med fläktar och förbättrad strömning bakom skåpet, fungerar fortfarande perfekt.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Husbilen nu idag 20 år även kylskåpet. Brukar ha på lite 556 på kabelskorna innanför gallret och bytte tändmodul förra sommaren, annars funkar kylskåpet/frys bra, den är det enda jag bytt på skåpet. Stänger alltid av kylen när vi står hemma ett tag och har dörrarna öppna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt Dometic är bara 18år.
Fick demontera brännaren och rengöra den för några år sedan då det tappade kyleffekt. Kyl/frys fungerar över förväntan, kör det enbart på gasol.
Kompletterat med Dometic kylfläkt på baksidan. Stängs av mellan turerna. Använder inte husbilen på vintern.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På ett gasolskåp är brännarmunstycke och 12/230V elpatron en förbrukningsvara.
D.v.s. ju mer de används desto fortare går de sönder.
Däremot slits inte kylkretsen ut om du använder skåpet mycket.
Å andra sidan så är livslängden på komponenterna ganska lång.
Framförallt om systemet växlar mellan de olika driftsätten så blir varje komponents livslängd längre.
Har ett gammalt gasolskåp som reserv i stugan (från tiden innan vi hade el och som innan dess satt i en husvagn).
Det skåpet är från slutet av 60-talet (över 50 år gammalt) och det funkar fortfarande...
 
Toppen