• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp fungerar ej

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Jag har ett RMDT 8555 som slutat fungera. Det blir 3plusgrader i frysen men i kylskåpet ingen effekt. Vad kan det vara för fel. I displayen lyser Gas svagt samma med 230 jag har för mig att det skall lysa starkare men det gör det inte nu.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp fungerar ej

Hadde samma fel i på samma skåp i somras på västkusten.
Electrolux service i Varberg åtgärdade det,men vad felen
var,vet jag ej.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp fungerar ej

Kan vara för lite gas i systemet. Detta grundar jag mig på p.g.a att varken gasol eller 220 volt fungerar.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp fungerar ej

Hej
Detta problem kan uppstå om inte skåpet står plant 3 graders lutning räcker för att störa skåpets funktion.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp fungerar ej

Nu när jag provade idag fungerar det i vart fall på Gas få se sen om det fungerar på EL också. Konstigt undrar vad felet va. Kan det vara så att innan jag åkte iväg stoppade jag in för mycket varm mat kylskåpet det hade inte hunnit bli kallt
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp fungerar ej

Just nu är det 5 minus i frysen men bara 10 + i kylen det kanske är något fel ändå jag kör med full gas på Gas.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp fungerar ej

I morse när jag kollade va det 10- i frysen och 3+kylen jag bytte till el då och när jag kom hem i kväll 10- i frys och 3+ kylen. Allt verkar fungera normalt. En undran hur kunde detta hända. Jag knackade på stället där lågan brinner det kanske va sot som hade satt sig där. En fråga behöver man sota kylskaåpet?
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp fungerar ej

Hallå

Jag vet inte om det fungerat annorlunda för dig förut, men jag har nog erfarenheten utav att det tar ett dygn innan man nått optimala temperaturer i kylen oavsett gasol eller el. Sen som du skrivit själv, är det för mycket "varma" varor som ska kylas från start så tar det längre tid.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp fungerar ej

Åter igen dessa symtom uppstår om inte skåpet står i våg.

Här är ett utdrag ur en instruktion från Dometic.
"• Kolla att kylskåpet inte lutar. Lutningskänsligheten är olika för modellerna.
Generellt är 3° ett gränsvärde"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp fungerar ej

Knakking på brenner og skorstein kan forflytte sot slik at det fungerer igjen på gass. Men dette har ingen virkning på el. En annen sak er at el-drift ikke er like effektivt som gass-drift.

Sotning kan være en løsning og det finnes et dokument som ligger på forumet om hvordan dette utføres - http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/516031 har lenke til dette og til en video med hvordan rense brenneren.
 
Toppen