• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp dometic

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2024
Hej är det någon som vet vad det är för fel. Kylskåpet är igång på gas plötsligt börjar lampan blinkar som om gasen vore slut. Men kylskåpet är igång lågan brinner lampan blinkar snabbt. Är det någon som har råkat ut för något liknande
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Har råkat ut en gång för samma sak och då var det slarv av mig då jag inte hade dragit fast kopplingen på gasflaskan. Det pyste ut lite gas och trycket blev lite sämre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror också lite på vilken typ av kylskåp du har och hur manuellt det är. På bilden och bilens modell ser det ut som ditt kylskåp kan vara rätt manuellt ??? för att det här skall gälla.....
Om det är så att du själv slår till tändgnistan ? på skåpet vid tändning med en vippbrytare och sedan gasolen, och den knappen blinkar i bra takt tills lågan tänds och sedan är på men lampan är släckt. Men ibland av någon anledning börjar blinka snabbare än vanligt fast gasolen brinner........
Då finns det lite man kan prova med först.
Det som ger gnistan nere vid brännaren (som jag brukar kalla gnistpinnen) för att inte bli missförstådd. Vid keramiken, under gummihylsan som syns på bilden (röd pil) så är det som en rund kabelsko uppträdd på gnistpinnen och även den delen som den är uppträdd på beroende av modell (är som den lilla hylsan som sitter på ett tändstift och kan sitta kvar eller tas bort beroende av vilken tändhatt det sitter i bilen).
Den hylsan kan lossat lite och behöver dras åt för kontakt samt kabelskon som träs på hylsan behöver översyn och lite putsning.
Gnistpinne med kabel3Pil.jpg
Grejen är att om det är dålig kontakt där så har gnistan inget problem att hoppa över i glappet och sedan hoppa över nere vid brännaren och tända gasolen.
Men i lågan sker någon slags jonisering...... I alla fall en väldigt svag spänning/signal går från gnistpinnen och vidare genom sladden till gnistboxen och talar om att lågan brinner och att gnistan inte behöver hoppa.
Den svaga signalen orkar dock ev. inte genom halvglappet och upp till boxen, så boxen tror att lågan har slocknat eller fladdrar.
Så plocka isär kopplingen mellan sladd och pinnen samt kolla hylsan, gör rent och bra kontakt så brukar felet kunna försvinna.
Tyvärr kanske så kan betydligt ökad takt på gnistan/blinkandet betyda att boxen inte är helt schysst utan behöver bytas, men prova med ev. glappkontakt först.
OM du nu har ett så manuellt kylskåp i bilen, eller är det någon lampa till elektronik och varning som börjar blinka kanske??

Det finns utan problem nya gnistboxar att köpa även om campingmarknaden ibland lägger pannan i djupa veck och helst vill sälja ett nytt kylskåp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan också vara att termoelementet och tändstiftet är i princip kontakt med varandra. Jag kommer ihåg en tråd där de var i princip kontakt med varandra.
Kylskåpet fungerade men tickade hela tiden. Tillslut gick det hål på termoelementet av gnistan och tändsäkringen stängde av gasen. Vad jag kommer ihåg fortsatte tickande men kylskåpet fungerade inte.
 

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2024
Kylskåpet kan gå perfekt i nångra dagar sen helt plötsligt börjar lampan blinkar hysteriskt minskar man på effektvredet slutar det blinka semlan det gå i några timmar samma procedur igen. Sen kan det gå perfekt någon dag igen lågan brinner helsa tiden
 
Toppen