• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp/ac

F

F.d. 25418

Guest
Hej! Jag vet att det här är en idiotisk fundering men jag tar upp den ändå! Om man har ett tomt kylskåp och kör det på gasol, öppnar det och ställer in en liten batteridriven fläkt. Skulle det då räcka till att sänka temperaturen en varm sommardag och skulle det dra en hiskligt mycket gasol?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Kylskåp/ac

Nog mest ett effektivt sätt att göra slut på gasol,den lilla kyla du får tas nog ut av kylskåpets egna värmeutveckling från baksidan för viss värme därifrån brukar hamna i boutrymmet pga dålig isolering.
Hursomhelst så är det totalt meningslöstt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp/ac

Man kan nog också se det i Watt, Brosund.

Ett kylskåp drar mellan ca. 120 till 160W på el.
Om du skall få någon kyla som märks från en AC så krävs det ungefär 1000 till 1500W om det skall göra någon nytta.
Men tio stycken kylskåp med öppna dörrar i en bil kan nog skapa lite kyla om det finns plats kvar för någon att vistas i bilen :wink:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Man kan också se det i volym. På sommaren brukar kylskåpen kämpa för att hålla tempen nere i sin egen volym på kanske 50 liter. Inne i en husbil har du en luftvolym på mellan 20.000 till 40.000 liter, så även den ekvationen spricker :D.
 
Senast ändrad:
Toppen