• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylarvattnet rinner ut!

Siw och Svante

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025
Hej alla "mekaniker"!
Vår 2,3 l. Fiat vill inte behålla kylarvattnet när det blir kallt. Något krymper i kylan
och sväller i värmen (!?) och vattnet rinner alltså ut. Förra vintern var det likadant och det var bara att fylla på glykolblandning och sedan åka hela säsongen till sen höst och nu har det runnit ut igen. Glykolblandningen ska tåla -30 gr. och så kallt har vi inte haft ännu.
Har talat med flera verkstäder, men ingen kan säga vad det beror på. Finns det någon HBK-are som råkat ut för liknande problem, så är jag evigt tacksam för en lösning.
Ps. om drygt 5 mån. är det midsommar!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Kylarvattnet rinner ut!

Hej!

Samma sak tog upp i en annan tråd för inte så länge sedan. Då visade det sig att det var en slang som inte var tillräckligt åtdragen vid värmeväxlaren inne i bilen.

Den bilen hade ett värmeelement med fläkt monterat inne i bilen som värmdes från motorn.

Med andra ord, dra alla slangklämmor, särskilt inne i bilen om du har samma värmelösning i din.

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026

Hej
Har samma problem har hittat läckan på min bil värmeväxlarn å ett element läcker när det blit kallt:mad:
Mvh Thomas

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Den nedre kylarslangen läckte lite i båda ändar på vår bil när den var ny. Läckte inte när den stod utan bara när man körde o det mycket lite.

Det visade sig att Fiat använder dessa engångsklämmor, vilket skräp. Dit med vanliga slangklämmor som kan efterdras och allt blev tätt.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Läcker motorn kylvatten när den står tar det vägen någonstans. Under en läckande slangklämma blir det en pöl av kylarvatten. Det fryser ju inte när det blir kallt utan det borde bli spår av läckaget. Är vattnet varmt dunstar det men glykolen blir kvar. Min motor läckte ut ca 1 liter förra vintern. Det var EGR ventilen som läckte och det vattnet försvann in i grenröret och syntes inte mer än som kondensrök när man startade motorn på vårkanten.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag fick lära mig av mobror Bertil (som var i klass med vår Bror i Husbilsklubben) att använd permatex packningklister på anslutningarna när det läckte. Gör man det behöver man inte dra åt så hårt och den anslutningen läcker inte mer. Nackdelen är möjligen att det är lite besvärligare om man måste ha dän slangen vid senare tillfälle, ofta får man ta till morakniven !
// Göte J

Permatex Form-a-Gasket Cat.no. 80127. Jag har kvar burken jag fick på 60-talet som använts på ett otal bilar sen dess!

Senast ändrad:
F

F.d. 58576

Guest

Hej! Vi hade samma problem förra året när vi ställt på husbilen.Det är en Chausson / Fiat 1.9 Turbodiesel.Det som läckte var värmepaketet.Vi löste det enkelt efter att ha rådfrågat en Bilmekaniker.Vi köpte Biltemas Kylarcement art:36-1825,och följde bruksanvisningen (som sitter på baksidan av etiketten) och det blev tätt utan att sätta igen cellerna.Körde hela förra säsongen utan problem.Skall snart ställa på den igen.

Mvh. Avo o Laila

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Vi har också läckage vid lilla cirkulationspumpen till värmeväxlaren har dragit åt så mycket som jag törs (plasthus i pumpen ) skulle vilja ha självspännande klammer till den pumpen ev testa med permatex

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Anytec! Jag hade också läckage från cirkulationspumpen vid värmeväxlaren. Det visade sig att Hella hade levererat ett parti pumpar med felaktig tätning i pumphuset. Fick pumpen bytt på garantin. Kolla med försäljaren av din bil.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Anytec! Jag hade också läckage från cirkulationspumpen vid värmeväxlaren. Det visade sig att Hella hade levererat ett parti pumpar med felaktig tätning i pumphuset. Fick pumpen bytt på garantin. Kolla med försäljaren av din bil.

Tusen tack ska kolla upp med säljaren

M

Magnus Sagebrant

Guest

Jag har har problem med att den undre kylarslangar går sönder och kylarvätskan rinner ut snabbt nä jag kör . Den går av vid slangklämman och jag fick skära av den och sätta fast den i går själv.Har bytt båda i våras på märkesverkstad. Tror inte att dom kan?
Har någon råkat ut för detta?

F

F.d. 30629

Guest

Byt till en slangklämma med mindre vassa kanter och dra inte åt den så jäkla hårt är mitt tips.

Toppen