• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylarvätska - 17C

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2L DURATORQ
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Tramp CL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Kylsystem
Vid senaste service hos Rask&Björk Billesholm som servar Ford Transit i Helsingborgstrakten noterades att kylarvätskan klarade ner till -17C. Frågade hos Hymer Center i Örebro vilka temperaturer de specat för bilar till den nordiska marknaden.
Fick i dag ett mail enligt nedan
Hej Kalle!

Jag ringde och kollade med Forema bil i Örebro och dom meddelar att deras bilar ligger mellan -20 – -22gr. Han tyckte att man skulle tappa ur och fylla på med någon deciliter koncentrat. Ford skiljer ej på bilar som rullar i Tyskland eller Sverige. Hymers Fordchassin är leveransservade när dom lämnar Ford varför Hymer ej gör något åt chassiet.

Med vänliga hälsningar

Marcus Engstrand


Detta kan vara av allmänt intresse att kolla för de som köpt Hymer att man inte har specat detta.
Min fråga är hur skall jag tappa ur systemet och var skall jag hälla i koncentratet?
Kan det räcka att tappa ut expantionskärlet och hälla i koncentratet där och låta den varma motoren "suga" i sig när den blivit varm och sedan kall? Och därpå fylla upp med blandad kylvätska.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det går utmärkt att tömma ur lite ur expansionskärlet och sedan fylla på med koncentrerad glykol men sedan får du ju köra motorn varm så det börjar cirkulera .

Men ta inte mindre än 1 liter för då blir det inte stor skillnad .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Kalle, jag svarar i stället för B-Å Linder för jag är 99,99% säker på vad hans svar skulle vara. Han menar att du minst skall tappa ur 1 liter ur systemet och ersätta hela mängden med koncentrerad glykol.
Du har förmodligen ungefär en 30% glykolblandning nu i bilen och kan ha upp till 50%. Jag vet inte alls hur mycket ditt kylsystem rymmer, men om vi säger 8 liter, så har du nu ca. 2,4 liter glykol och kan ha 4 liter. Så skifta minst 1 liter så borde det bli rätt bra.
Är du säker på att de sa 1 dl. på firman, för då är de "ute och cyklar", men det är ju tyvärr inte så ovanligt.

M.v.h. JANKRO.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tack JANKRO
Citat från mitt första inlägg nedan. Jag gör som du föreslår. Tappar ur en liter och fyller med lika mycket.

"Han tyckte att man skulle tappa ur och fylla på med någon deciliter koncentrat"
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej en gång till. Jag såg din sista fråga om att låta systemet suga i sig glykolen. Vi har utgått från att du har cirkulerande vatten i expansionskärlet d.v.s. två slangar till kärlet. Det system som bygger på att vattnet trycks ut och sugs tillbaka är mycket äldre och förekommer knappast alls längre (endast en tunn slang till kärlet). I det fallet så måste man tappa ur kylaren och fylla på där för att det skall bli bra.

Lycka till, JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det stämmer att jag menade att du tömmer åtminstone ut 1 liter av den utspädda kylvätskan som du har i bilen och sedan fyller på enbart koncentrerad glykol av samma mängd som du tömde ut och sedan varmkör du motorn så att det du nu fyllde på blir blandat med övriga kylvätskan och på så sätt så har du höjt procenthalten av glykol i motorn .
 
F

F.d. 4879

Guest
Finns många teorier om det här, även hur man gör dagligen. Om man suger ur expansionskärlet en liter och sen fyller i med ren glykol så har det hela blandat sig efter en eller två körningar då vätskan expanderar och minskar med temperaturen vilket gör att den far in och ut i kylaren pga varm och kall motor.
Lite märkligt att ingen hittills har kommit på att man kanske bör ha koll på vad man har för typ av glykol i systemet så att man inte blandar ethylen glykol med vegetabilisk? Nej, det är inte skit samma, dom fungerar inte ihop och vattenpumpens tätningar mm går ofta sönder. Har man Long-Life glykol (som mej veterligen alltid är röd) så får man inte blanda den med någon annan färg, även om den röda är dubbelt så dyr, det blir betydligt dyrare om man blandar dom..
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En följdfråga: Kan "köldtåligheten" ändra sig på ett och ett halft år eller har tykarna hällt i glykolblandning som inte tål mer än - 17C?
Ja Kölis det är röd vätska i systemet och Fordservicekillen sa att det inte gick att blanda med andra typer. Har en kod för vad jag skall köpa och hoppa det finns i handeln, Mekonomen, Biltema i värsta fall Ford. Längre att åka.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Kölis 75. Vad jag vet, så i bilar med två slangar så har man en rätt kraftig cirkulation i expansionkärlet med hjälp av vattenpumpen. Så vattnet far runt även i kärlet och glykolen blandas in rätt fort. Det märks även på att kärlet blir nästan lika varmt som resten av motorn. Om man däremot bara har en slang till kärlet så åker ju kylvattnet bara lite fram och tillbaka med hjälp av expansionen i varm kontra kall vätska och då bör man som jag skrev ovan tömma ur kylaren och fylla på där, för annars tar det en hel evighet innan allt är uppblandat. Och att man sedan helst inte skall inte skall blanda olika glykolsorter är bra att du påpekar, tack.

På Kalles fråga om köldtåligheten kan försämras på 1,5 år så betvivlar jag det. Kanske någon annan har märkt en så snabb försämring?

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Akkurat som Kölis 75 setter spørsmålstegn ved og blande frostvesker. På nyere biler er ikke all frostveske riktig frostveske, så det er ikke så dumt og spørre om hvilken frostveske som anbefales.

Vill også nevne at man skal ikke glemme at 100% frostveske fryser ved ca -10 gr. Uten at det nok er tilfelle her må man i enkelte tilfeller tilsette reint vann for at frysepunktet skal senkes.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu har jag fixat bytet. Hittade en enkel hävertpump för 14:90 på Biltema som jag använde för att pumpa ur en liter och sedan slog jag i en liter koncentrat från Statoil (Statoil Anti Freeze Long Life) som uppfyllde kraven enligt nedan. Ford gav klartecken till att blanda med deras WSS-M97B44-D. Hoppas allt funkar som det ska nu.

Uppfyller kraven i följande standarder: VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche: VW TL 774 D Ford Europa: WSS-M97B44-D, MAN: MAN 324 SNF, MTU: MTL 5048

 
Toppen