• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylarfläkten startar inte. Motorn vill koka

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Kylarfläkten till motorn har slutat snurra. Testade att koppla in den direkt till batteriet då fungerade den. Men det måste väl finnas en tempgivare som får den att starta var hittar jag den? Har kollat säkringen och den är hel. Tempgivaren på instrumentpanelen fungerar som den skall. Kan man låta kylarfläkten gå hela tiden (inkopplad direkt på batteriet med en säkring) Eller havererar den pga att den får gå hela tiden. Eller blir motorn för kall. Det är ca 25 grader på dagen. Bilen är en Peugeot J5 2,5 Td från 1993
Tacksam för svar

Senast ändrad:
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Kylarfläkten startar inte. Motorn vill koka

Det brukar sitta en tempgivare på sidan av kylaren ,kolla där och koppla loss och bygla dessa kablar ! Men akta så att inte kylaren börjar snurra .

F

F.d. 29892

Guest

Kylarfläkten till motorn har slutat snurra. Testade att koppla in den direkt till batteriet då fungerade den. Men det måste väl finnas en tempgivare som får den att starta var hittar jag den? Har kollat säkringen och den är hel. Tempgivaren på instrumentpanelen fungerar som den skall. Kan man låta kylarfläkten gå hela tiden (inkopplad direkt på batteriet med en säkring) Eller havererar den pga att den får gå hela tiden. Eller blir motorn för kall. Det är ca 25 grader på dagen.
Tacksam för svar
Hej, du hittar den på kylaren någonstans, kolla kablarna kan vara dålig kontakt/ sepen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, om du håller på med fläkten eller termokontakten i kylaren eller mäter på den, så var lite försiktig och tänk på att troligen är den kopplad så att det alltid ligger +12V direkt på fläkten, även när tändningen är avslagen, och termokontakten i kylaren jordar ner fläkten vid tillslag så den startar.

Enklast nödlösning kan vara att förlänga båda kablarna som sitter i termokontakten i kylaren, så de räcker in i bilen och sedan en on-off brytare. Så kan du själv slå på och av fläkten efter behov så länge.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 19420

Guest

Kablarna går från tempgivaren i kylaren via ett relä som sitter i handskfacket på min bil. FiatDucato 1990. Kanske viss skillnad på 1990/1993 ändå modellsyskon med olika motorer.
Min har också sagt upp sig, ev relä eller kabelbrott då jag korsade tempgivar kontakterna så hände det inget alls.
Så jag har nödkopplat med säkring direkt till batteriet. Så jag får lyfta på motorhuven och direktkoppla via ett kontaktstycke. Ska ordna upp allt på rätt sätt framöver.

Toppen