• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylarfläkten skjuter säkringen

F

F.d. 27920

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 bensin
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Meteor
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Kylsystem
Kylarfläkten går inte på vår bil. Kopplas den direkt på batteriet så snurrar den. Den har pajat 2 st 15 A säkringar. Innan fläkten tystnat så har den ibland låtit "lite nervös" alltså startat och stannat några ggr och inte riktigt vetat om den ska gå eller inte. Den håller tempen vid körning. Vi åkte hem igår från Falun till Degerfors ca 20 mil. Men vi kan inte stå länge stilla med motorn igång. Det provade vi på gården hemma och då blev den varm. Lite tankar som snurrar är tempkontakt eller nåt relä. Finns det några "gömda" säkringar. Såna som är svåra att hitta. Tacksamma för tips.:confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Kolla handsfacket där det finns en liten lucka med säkringar. I en C25 sitter reläerna där. Annars tycker jag att 15A låter lite för fläktar, vill minnas att de var 20A. Kolla om fläkten snurrar lätt för hand. Kolla om givaren vid kylens nedrekant jordar vid rätt temperatur, den är två stegs, den ena går på vid kring 75grader och den andra kring 88 grader. Den närmast växellådan startar först. Du kan ta vilken standar relä som helst som klarar 30A och bygga en system vid sidan av rakt från batteriet. Det skall vara en självständig system som går fast strömmen är av....
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Fläkten/fläktarna skall gå en stund efter de startat, om de slår av/på snabbt så kan termokontakten i kylaren vara kass, får du snabba till å frånslag så är det startströmmen som överhettar säkringarna.

Kylfläkten skall starta vid 92 grader och stoppa vid 87 grader.

De finns i lite olika utförande beroende på årsmodell och motortyp.

3 exempel:
http://www.ebay.co.uk/itm/171818840063?clk_rvr_id=1067746958180&rmvSB=true

http://www.ebay.co.uk/itm/381261106685?clk_rvr_id=1067759009271&rmvSB=true

https://www.google.se/imgres?imgurl...JPOAhWDJSwKHVjCDHoQMwgjKAQwBA&iact=mrc&uact=8

Kolla även anslutningarna till kontakten och kylfläkt samt var jordningen sitter och ser ut, jordningarna i Ducato kan vara si å så med åren.

Hur stora säkringarna skall vara kommer jag inte i håg, kan vara olika beroende på motortyp och årsmodell, men 15 A känns lite.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Tillägg: Har kollat lite på kylfläktar, står oftast inte effekten, i ett fall visade det 300 Watt vilket kräver stora säkringar.
Men hittade även en på bara 100 Watt vilket 15 A säkring är perfekt för.

http://alvadi.dk/en/carparts/fiat/ducato-280-290-1981/radiator-fan/

Men jag skulle nog testa om termokontakten funkar som den skall, fläkten skall gå en stund innan den slår i från, slår den på och av väldigt snabbt hela tiden så är det startströmmen som dödar säkringen.
 
F

F.d. 27920

Guest
Va härligt med lite tips o goda råd. 15 A är det som står i instruktionsboken för säkringen i säkringsboxen i handskfacket. När vi märkte att nåt var fel första gången så laddade vi mobilerna genom cigguttaget och trodde att det var där som en överbelastning skett som gjorde att säkringen för det löst för det lyktade bränt och rök från handakfacket. Väl öppnat och vädrat så var säkringen till kylfläkten nästan söndersmält. Den sitter brevid säkringen för cigguttaget. Sen dess har inte kylfläkten gett nåt livstecken.Vi har bytt de 3 relän som sitter i handsfacket oxå. Startar bilen låter den gå men precis när fläkten ska slå på går säkringen. Fläkten känns inte trög att snurra på för hand. Termokontakt är beställt. Vi ska kolla vidare på era tips och länkar. Så härligt med hjälpsamma människor. Fler tips mottages tacksamt så fortsätt skriva. Självklart meddelar vi när vi löser problemet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Efter lite koll på engelskt forum så verkar det som att bensinare har 16 A säkring och diesel 25 A säkring, olika fläktar alltså.

Fläkten går lätt att rotera för hand och funkar direkt kopplad till batteri.

Men när du kopplade den till batteriet hade du nån säkring inkopplad ?

Det händer att det blir kortis i lindningen vilket inte märks utvändigt men gör att strömmen ökar mer än säkringen tål, provkör fläkten med en 16 A säkring på plus och direkt jordning på minus, håller det så ligger felet troligtvis i kontakter/anslutningar till å från fläkten.

Edit: Delar av inlägget borttaget p.g.a. felaktigheter från mig, se mitt senare inlägg nedan.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Måste korrigera mig själv !!

Mitt tidigare inlägg skrevs på jobbet, nu har jag tillgång till ett elschema för Ducato diesel 1990 vilket visar att termokontakten drar reläet vilket gör fläkten strömförande.

Så en resistansmätning på anslutningskabeln till fläkten med motor kall och avslagen tändning bör göras, ena anslutningen är jord så där skall det vara 0 Ohm eftersom den jordar fläkten och den andra skall visa oändlig resistans så länge som reläet inte är draget, finns det resistans på den kabeln till säkring/relä så är det kortis nånstans mellan fläkt och säkring.

Eftersom elschemat jag har gäller diesel med 2 kraftigare fläktar, säkringar och reläer så kan bensinaren ha nån avvikelse i kretsen för fläkten.
 
F

F.d. 27920

Guest
Hej allihopa!! Här kommer en uppdatering på det mysko problemet. Gubben har kopplat och byglat och mätt allt. Tack vare era tips. Tempkontakt fungerar utmärkt. Fläkten gick ju lätt och fint. Det nya relät klickar på rätt ställe. Meen vi började kika efter en ny fläkt i allafall. Här var det nåt som inte stämde. Fläktarna till vår bensinare såg inte ut som den som sitter i våran bil. Den ser nämligen precis ut som de som sitter i diesel bilarna (enkel fläkt). Då provar vi med att naturligtvis sätta i en 25 A säkring som det ska vara till dieselfläkten. Relät klickar när temp är 92 FLÄKTEN GÅR IGÅNG temp går ner till 87 FLÄKTEN STANNAR. Så får Elvira stå och gå en stund på gården och det funkar hur bra som helst. Försökte komma ihåg hur säkringen som sat i först såg ut men den var helt smält och svart så vi satte ju i en enligt instruktionsboken. Inte undra på att fläkten sköt säkringen hela tiden. Det var ju fel fläkt. Är det vanligt att man byter ut och sätter i en större??? Måste medge att det känns lite smådumt att det blev såhär men å andra sidan kan det ju hjälpa nån annan. Men vi har lärt oss en hel del tack vare er. Bästa forumet att få hjälp med gamla bilar. Hoppas att ni alla får en fin fortsatt säsong. Kör försiktigt därute
 
F

F.d. 27920

Guest
Ett tillägg: Det som gjorde att det blev härdsmälta i säkringsboxen TROR vi var en överbelastning i cigguttaget pga av laddning av 2 smartphones och liiite dålig kontakt. Vi kommer inte ladda nån mer mobil i det uttaget. Men återkommer problemet så återkommer vi också. :D
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Tror inte nån av oss tänkt på att fläktarna för bensin och diesel är på olika effekter.
Verkar även som att en del reservdelsfirmor inte har koll på det heller eftersom jag såg en del rekommenderade samma fläkt som sitter i diesel !

Troligtvis nån tidigare ägare som då fått fel fläkt p.g.a. det eller fått fläkten från nån skrot där ingen tänkt på att de är olika.

Vad jag förstått så gillar inte dieslar lika höga temperaturer som bensinare och kräver därför kraftigare kylning.

En 16 A säkring tål max 192 Watt, 12 V * 16 A = 192 Watt.
25 A säkring tål 300 Watt.

Sedan så får man tänka på startströmmen som som kan vara hög.

Den fläkten jag länkade till i ett tidigare inlägg är nog rätt storlek för 16 A.

En fråga som då dyker upp, är det samma kabeldimension som på dieseln så att det går att fortsätta med 25 A eller bör ni byta till rätt fläkt och 16 A ?

Det är alltid trevligt när man hittar felorsaken och sedan berättar här så att andra får reda på det.

Ha de så trevligt resten av sommaren.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Monkan26 skrev:
Ett tillägg: Det som gjorde att det blev härdsmälta i säkringsboxen TROR vi var en överbelastning i cigguttaget pga av laddning av 2 smartphones och liiite dålig kontakt. Vi kommer inte ladda nån mer mobil i det uttaget. Men återkommer problemet så återkommer vi också. :D

Det där gamla cigguttaget är ett riktigt rappell !
 
Toppen