• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylarfläkten Ducato-97

F

F.d. 15549

Guest
har problem med fläkten som går hela tiden, den har gått i en timma utan att stanna.
det är fläkten till kylarvattnet som går, jag fick dra ut kontakten för att batteriet inte skulle ladda ur.
ska det vara så här, eller vad ska jag göra?
är det någon av er som har haft samma problem?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.615
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kylarfläkten Ducato-97

Hej, det sitter en Termokontakt troligen i nerkant på ena gaveln i kylaren, den startar fläkten/fläktarna när vattnet är uppe i en viss temperatur och stänger av dem när tempen har sjunkit fem/tio grader, det låter som den har pajat i tillslaget läge. Det finns nya på Mekonomen för ca. 170:- . Det kan eventuellt sitta ett relä efter Termokontakten om fläkten/fläktarna drar mer ström än den klarar att bryta, men det är sällan att relä'n fastnar i tillslaget läge.
Termokontakten brukar se ut som en stor mutter ca. 22 m.m. nykelvidd och ha två sladdar anslutna till den. Om det är kontakt genom den när motorn är kall är den trasig.

Lycka till JANKRO.:)
 
Toppen