• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylarfläktar

F

F.d. 25206

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,8 TGV CM
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 147 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Kylsystem
[FONT='Calibri','sans-serif']Kylarfläktar som går hela tiden. Startar bilen och fläktar startar efter ca 15 sek. Stänger av bilen och fläktarna stannar efter 10-15 sek. Enda sättet att få fläktarna att ej starta är att koppla ur strömtillförsel alt. ta ur säkringar. Hur skall jag hitta felet?? :?[/font]

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag är inte riktigt säker på din årsmodell av bil men....du har troligen en tempgivare/termokontakt till kylfläktarna i nerkant på kylaren som normalt skall starta fläktarna i två steg beroende på hur hett kylvattnet blir i kylaren och fartvinden inte räcker till. Du ser den underifrån på insidan och den borde ha tre kablar anslutna, en in och två ut, för att starta fläktarna i två steg. Det ligger ingen ström på den för +12V ligger direkt på fläktarna och termokontakten jordar ner dem för start. Dra bort kablarna och kolla om fläktarna stannar.
Det finns tyvärr en sak som kanske inte stämmer riktigt, och det är att fläktarna borde gå längre eller inte stanna alls även om bilmotorn är avstängd om termobrytaren är trasig. Men det kan möjligen vara något elektroniskt :D som bryter +12V och stänger av dem i ditt fall.
I vilket fall som helst, dra bort kablarna från termokontakten och slutar fläktarna att gå då så borde det vara den som är felaktig.

Lycka till. JANKRO.

F

F.d. 25206

Guest
JANKRO skrev:
Hej, jag är inte riktigt säker på din årsmodell av bil men....du har troligen en tempgivare/termokontakt till kylfläktarna i nerkant på kylaren som normalt skall starta fläktarna i två steg beroende på hur hett kylvattnet blir i kylaren och fartvinden inte räcker till. Du ser den underifrån på insidan och den borde ha tre kablar anslutna, en in och två ut, för att starta fläktarna i två steg. Det ligger ingen ström på den för +12V ligger direkt på fläktarna och termokontakten jordar ner dem för start. Dra bort kablarna och kolla om fläktarna stannar.
Det finns tyvärr en sak som kanske inte stämmer riktigt, och det är att fläktarna borde gå längre eller inte stanna alls även om bilmotorn är avstängd om termobrytaren är trasig. Men det kan möjligen vara något elektroniskt :D som bryter +12V och stänger av dem i ditt fall.
I vilket fall som helst, dra bort kablarna från termokontakten och slutar fläktarna att gå då så borde det vara den som är felaktig.

Lycka till. JANKRO.

Hej JANKRO och tack för svaret. Skall kolla lite senare när tid finnes för att komma under bilen som tyvärr i detta läga har ett heltäckande skydd under motor.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Det finns också 2st reläer för kylfläktarna som sitter i en svart låda på baksidan av kylaren.Dom kan ibland få fel, men på så sätt att fläkten lämmnar efter körning
och stannar först efter man dragit ut kontaken till kylfläkten och relät har svalnat.

Tom

F

F.d. 53011

Guest
Det är kanske så enkelt att det finns AC på motorn , i så fall startar och stoppar fläktarna som du beskriver under förutsättning att AC:n är påslagen naturligtvis. Har du manuellt manövrerad AC se till att den är avslagen , har du ACC (automatisk där man bara ställer in önskad temperatur) konsultera instruktionsboken eller verkstad hur man undviker att AC:n startar.

/Bengt

F

F.d. 25206

Guest
Didrik skrev:
Det är kanske så enkelt att det finns AC på motorn , i så fall startar och stoppar fläktarna som du beskriver under förutsättning att AC:n är påslagen naturligtvis. Har du manuellt manövrerad AC se till att den är avslagen , har du ACC (automatisk där man bara ställer in önskad temperatur) konsultera instruktionsboken eller verkstad hur man undviker att AC:n startar.

/Bengt

Tackar för denna upplysning. Skall kolla så snart jag kommer till bilen igen. Har också fått veta att det är vanligt med havererade tempgivare. Återkommer när problemet är löst.
Tack så länge. Kjell B (brikje)

F

F.d. 25206

Guest
Hej igen. Tiden har runnit iväg men nu skall ni få veta vad som hänt. Har tittat endel efter något som skulle kunna vara termogivare utan att finna. Hade beställt tid till denna vecka på verkstad för att få hjälp med felet. Under våren så har jag åkt med bilen med relä och kabelanslutning bortkopplat och vid flera tillfällen provat om felet kvarstod. Felet var kvar. När jag nu kommer till verkstaden så kopplar jag in reläet och kabelanslutning och tro det eller ej men felet är inte kvar. Lämnar dock bilen ändå på verkstaden för att de skall kunna titta efter ev. spår (datakontroll) av felet men de kan ej finna något. Åker nu alltså med en felfri bil igen och hoppas på att det inte återuppstår. Tack för de tipps jag fick.

Toppen