• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Kyla inte bra för litiumbatterier

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hittade denna artikel om litiumbatterier och kyla, kan vara bra att känna till för er som använder/funderar på denna typ av batterier!

 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hittade denna artikel om litiumbatterier och kyla, kan vara bra att känna till för er som använder/funderar på denna typ av batterier!


Artikeln är låst.

Jag köpte ett litiumbatteri med värme inbyggt för att vara på säkra sidan, men som vi använder vår husbil så var det säkerligen helt onödigt.
Vi använder husbilen mellan vår-höst och sen står den i varmgarage.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har 3 ladere til mit LiFePo4
  • lader fra 230V
  • Lader fra solceller
  • lader fra bilens generator.
Alle disse ladere er indstillet så de ikke lader på batteriet, hvis temperaturen på batteriet kommer under +5C.

Alternativt kan man jo slukke for alle ladere under vinteropbevaring. Et LiFePo 4 der er opladet til 70% inden vinteropstilling vil ikke tabe strøm i løbet af vinteren, hvis alle forbrugere er koblet fra.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ok, sorry tänkte inte på att artikeln var låst.

Det viktiga i artikeln var iaf att forskare upptäckt att partiklarna i batteriets katod (+ polen) och vid kyla så finns risk för sprickbildning, och vid kraftiga temperaturväxlingar få katoden att växelvis krympa och svälla för att till slut riskera att lossna från resten av batteriet och i värsta fall spricka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Annars brukar man säga att värsta fienden för LFP är värme, runt +65grader så är det ajöss med cellerna för gott.
Optimal temperatur ca. +25grader.

Men laddning av LFP i minusgrader kan skada cellerna, speciellt då kraftig laddning.
Det skiljer även stort på olika fabrikat på cellerna vad de tål.
De bättre bms'en även i drop-in LFP (men inte alla) brukar ha en temp.vakt som bryter laddningen innan skada kan ske, det kan vara vid olika temp. beroende på kvalitet/typ av celler.
Mina Winston-celler LiFeYPO4 innehåller även Yttrium som ökar prestandan samt minimerar köldkänsligheten,
de kan laddas med 0,1C i mitt fall 40A, ner till -45grader.

Artikeln är låst.

Jag köpte ett litiumbatteri med värme inbyggt för att vara på säkra sidan, men som vi använder vår husbil så var det säkerligen helt onödigt.
Vi använder husbilen mellan vår-höst och sen står den i varmgarage.

Chippen... hur fungerar värmen i ditt batteri?
Startar alltid värmen vid köldgrader, så det alltid är mottagligt för laddning, eller?
Vad händer isåfall om man inte har någon laddning ansluten, töms batteriet?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Annars brukar man säga att värsta fienden för LFP är värme, runt +65grader så är det ajöss med cellerna för gott.
Optimal temperatur ca. +25grader.

Men laddning av LFP i minusgrader kan skada cellerna, speciellt då kraftig laddning.
Det skiljer även stort på olika fabrikat på cellerna vad de tål.
De bättre bms'en även i drop-in LFP (men inte alla) brukar ha en temp.vakt som bryter laddningen innan skada kan ske, det kan vara vid olika temp. beroende på kvalitet/typ av celler.
Mina Winston-celler LiFeYPO4 innehåller även Yttrium som ökar prestandan samt minimerar köldkänsligheten,
de kan laddas med 0,1C i mitt fall 40A, ner till -45grader.



Chippen... hur fungerar värmen i ditt batteri?
Startar alltid värmen vid köldgrader, så det alltid är mottagligt för laddning, eller?
Vad händer isåfall om man inte har någon laddning ansluten, töms batteriet?

Vet inte, ska titta på vad som händer om det blir minusgrader innan vi ställer in den för vintern. Det brukar iallafall vara minusgrader på nätterna när vi hämtar ut den, ska hålla ögonen öppna.

Själv tror jag värmeplattorna slår till om det är för kallt då jag försöker ladda.

Temperaturområde (lagring): -40°C .. +60°C​


 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte, ska titta på vad som händer om det blir minusgrader innan vi ställer in den för vintern. Det brukar iallafall vara minusgrader på nätterna när vi hämtar ut den, ska hålla ögonen öppna.

Själv tror jag värmeplattorna slår till om det är för kallt då jag försöker ladda.

Temperaturområde (lagring): -40°C .. +60°C​



Troligtvis så känner bms av inkommande laddning vid köldgrader, och stoppar då laddningen, startar värmen och släpper sen på laddningen när temp uppnåtts.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Då blir ju min tanke att även om man har samma typ av batteri som Chippen, med inbyggd värme och bilen står ute i minusgrader utan laddning så kommer ju inte värmen att aktiveras och då risk för skador, eller tänker jag fel här och inte förstått det där med inbyggd värme i batteriet?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Så här står det ang. mitt skanbatt heat pro på 98Ah

” Nå er det slutt på at lithium batterier ikke kan lades ved minusgrader, det sørger den integrerte varmefolien for.
Varmen styres 100% av batteriets BMS, og er ikke noe bruker trenger å tenke på.
Folien trekker aldri strøm fra batteriet, verken under bruk eller ved lagring.
Varmen aktiveres automatisk ved lading av batteriet under 0 grader, og slår seg av igjen nå riktig temperatur er oppnådd.En viktig oppgradering på denne modellen er at den tillater ca 5A ladestrøm før varmen aktiveres.
Dersom ladestrømmen er høyere en 5A vil overskytende strøm gå til å temperere battericellene ved lave temperaturer.
Dette er en viktig for f.eks vinterhytter med små solcelleanlegg, og gjør at også disse er i stand til å holde batteriene fulladet.”

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då blir ju min tanke att även om man har samma typ av batteri som Chippen, med inbyggd värme och bilen står ute i minusgrader utan laddning så kommer ju inte värmen att aktiveras och då risk för skador, eller tänker jag fel här och inte förstått det där med inbyggd värme i batteriet?
Ja ett litet tankefel, LFP tål att lagras, tömmas samt laddas med låg ström i minusgrader, max laddström ca.0,05-0,10C.
Det är alltså bara kraftigare laddning i minusgrader som kan skada batteriet.
Däremot förstörs batteriet för gott ifall det kommer över +65
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte vart typ +60-65° kommer ifrån som ett riktmärke fpör max temp på lifepo4 batteri..... Peter du och jag har samma bms.... Och vi vet ju att när bms visar att tempen är 65+... Då kan våra batteri bara vara typ +30°
För flera år sedan såg jag ett tråkigt program om forskning på lithium batterier, ett engelskspråkig program.... Där berättade en kvinnlig forskare att ha mobilen i fickan är skadligt för batteriet... Hon sa sen att hon rekommendera inte högre temp än +30 för litium batterier....

Så vad skall man nu tro på?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ja ett litet tankefel, LFP tål att lagras, tömmas samt laddas med låg ström i minusgrader, max laddström ca.0,05-0,10C.
Det är alltså bara kraftigare laddning i minusgrader som kan skada batteriet.
Däremot förstörs batteriet för gott ifall det kommer över +65
Som jag förstår artikeln, så har man upptäckt att litium batterier förstörs vid pluspolen vid minusgrader vare sig man laddar väldigt lite eller ej, pga att ytan på katoden sväller och krymper vid temperaturväxlingar och därav risk för sprickor, så tolkade jag det iaf!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu handlar tråden egentligen om kyla och inte värme.... Men på något sätt så tycker jag att det hänger ihop :rolleyes:
Detta hittade jag hos gwl. eu om värmen på lifepo4 batteri....

Bra länk Peter :)

Just den hade jag inte läst tidigare.
Du har helt rätt om värmen i cellerna, det är troligt att för hög värme är den "farligare" faktorn, och just det att det kan skilja 15grader i och utanpå cellen är tänkvärt.
Hur många av oss har ordnat ventilation i batterirummet :rolleyes:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Som av en händelse frågade jag Sunlux nyligen angående den lagringstemperatur som de uppger för sina batterier. Deras svar:

Lagringstemperaturen är den optimala konstanttemperatur som batteriet är testat för vid långtidslagring. Det medför dock inga problem om temperaturen under kortare perioder skulle vara lägre så som under en normal svensk vinter. Bor man däremot väldigt långt norrut med extrema köldnivåer så som -30C och kallare under långa perioder under så skulle jag rekommendera att ta ut batteriet på samma vis som när det gäller batterier av blytyp som då kan skadas.

Att dessa temperaturspann anges beror på att det är dessa temperaturers som batteriet och cellerna bevisat sig klara under produkttest och certifiering, vilket samtidigt är de standardtestförhållande man använder i branschen. Däremot så har LiFePO4 celltekniken i vissa sammanhang testats ned till -40C utan att uppvisa några slags problem och litiumpolymer ned till -55C. Men eftersom så pass låga temperaturer är väldigt ovanliga och generellt sett inte efterfrågas så testas inte heller LiFePO4 celler ned till så låga temperaturer förutom när det gäller produkter till speciella ändamål.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vår Nordic har en liten värmematta (230V) under LiFePo batteriet som håller batteriets omgivning varm utan att behöva ha värme på i resten av bilen. Batteriet klarar ju av att stå kallt när den inte används. Tanken är att värmemattan slås på 10-12 timmar innan batteriet körs igång. För längre tids avställning tar jag in batteriet....
 
Toppen