Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag vill förtydliga att min åsikt är att man pumpar från en kassett till en därför dedikerad septiktank.
På samma sätt som det görs när en septiktank är originalmonterad.
Denna tank töms när det behövs på anvisade tömningsställen, varav många är redovisade här på klubben.
Att fylla gråvattentanken med piss och skit äcklar mig.
(bakterievandring upp i köket och tvättställ/dusch.)
Det finns naturligtvis en god anledning till att fabrikanter med fast toatank håller grå och svart vatten åtskilda, trots ökade kostnader.
Bra val Michael! Vid ev. problem, t.ex. att säkringen går pga att något (t.ex. hår) fastnat, då skruvar du av motor'n och sätter ordinarie plaströr och tömmer som vanligt. Det är lätt sedan att öppna motorhuvud och rensa.Som jag tipsades om tidigare i tråden, blir det nog ett sådant system;
https://www.boatoon.com/de/shop/cs-evolution-clean-evolution-set-6395.html
Du har 17 liters kassett + 3 liter "extra" marginal (så räknar jag) = 20 liter. Svartvattentank på 80 liter rymmer i så fall 4 kassetter (så har vi det), vilket innebär upp till ca en vecka utan tömningsbehov för 2 pers. Är ni fler, välj gärna större tank!. Sen måste du hitta ett ställe (oftast en camping i Sverige) där du ska tömma tanken. Du har i alla fall "en tom kassett" på dig att hitta ett tömningsställe. Det brukar fungera i Sverige även om det kostar lite (stor brist på markbrunnar), utomlands är det inga som helst problem!...I vilket fall borde den rymma 80-90 liter, plus kassettens 17 liter...)