• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kvalitet på däck - igen

F

F.d. 5322

Guest
Jag vet att frågan har varit uppe till diskussion ett antal gånger tidigare men efter ytterligare erfarenheter, mycket dåliga sådana dessutom, vill jag än en gång slå ett slag för att köpa däck av lite högre kvalitet, än att enbart titta på priset.

Arbetsgivaren köper, som jag nämnt tidigare, alltid det billigaste de kan få tag på. Jag fick en ny sorts dubbdäck i höstas. De lades på runt månadsskiftet oktober-november och har rullat strax över 1 000 mil.
När första snön kom här nere förra veckan, var de slut! Visserligen har vintern varit tuff mot vinterdäcken här i söder i år men detta är inte acceptabelt!
Våra bilar går lite tuffare med mycket start och stopp, än Svensson-bilen, om jag ska hitta någon form av försvar mot de här däcken.

På en av våra privata bilar lade vi på Hakkapellitta 7 inför förra vintern. De går på liknande sätt och de är inne på andra säsongen. Även om de är klart sämre än förra året är de fullständigt ok fortfarande. Uppskattningsvis har de rullat runt 3 000 mil till dags dato och jag räknar med att de kommer att rulla i alla fall halva nästa vinter också.

Mitt råd till er alla: Köp däck med så hög kvalitet ni anser att ni har råd till! Både ni och era medmänniskor tjänar på det i längden!

För att knyta ihop inlägget med början, så slutade resan med ett besök i en sten. I 40 km/h! De däcken blev dyra!!

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kvalitet på däck - igen

För egen del köpte jag 4 st nästan nya 195/65-15 Galaxy-regummerade dubbade vinterdäck på fälg för 1.500:-. Visserligen går de nu efter 6 års användande mot sitt slut, men de har säkert hängt med i över 4000 mil. Men å andra sidan brukar det inte gå lika snabbt på vintern som på sommaren.

Men med sommardäcken är det en helt annan historia, där gäller det att vara övertygat om däckens förträfflighet. Finns faktiskt mängder av tester att ta del av, och tydligen behöver inte ett högt pris betyda att däcket har egenskaper i paritet med priset.

Toppen