• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kupeluftfilter

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Hur kommer man åt att byta kupeluftfiltret på en Fiat Ducato -99? Man ser genom luftintaget en massa insekter och frön från olika träd, halvvägs upp till kanten under vindrutan. Har försökt dammsuga utifrån med ett långsmalt munstycke.

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kupeluftfilter

Vet inte hur det är på din bil men oftast på bilar med pollenfilter monterat utifrån så tar man bort vindrutetorkarna och gallret de sitter i, sen kommer man åt att ta bort filtret.

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

Det är nog inte meningen att byta filter när det är så besvärligt. Plåten som vindrutetorkarna sitter på verkar vara instoppad i gummilisten till vindrutan och då kommer väl den ut också.
En urbota dum konstruktion= Fiat

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Här er en länk till en monteringsanvisning för Kupefiltret på en Ducato (med AC) .
http://www.internetbutiken.net/publikafiler/CU4442.pdf
Om det stämmer med din bil vet jag inte men på min som är en 06:a stämded det hyfsat, så när som att det inte alls var nödvändigt att ta bort torkararmatrna !
För övrigt är väl inte Fiat ensam om att göra bilarna så att så många som möjligt inte törs göra service själv! Men mig skrämmer dom inte, jag har hittills aldrig lämnat in en bil för service !
(// Göte J

F

F.d. 17034

Guest

Ja dumma kontruktioner , den listan kan göras lång . Jobbar på en Volvoverkstad
att byta kupefilter på en S40/V50 ,ja mycket mer idiotiskt får man leta efter . Skall vara
en V50 körskolebil där dubbelkommandot måste plockas bort . Böt nog hellre på 10
Fiat Ducato . Eller byt halvljuslampa på en V70N från 05 o uppåt .

Mvh
Bosse Lindberg

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Undrar om någon har bytt Pollenfilter på sin Fiat Ducato nyligen? Verkar något besvärligt. Eller är det så att man inte behöver byta, eller hur långa intervaller?
Lennart

Toppen