• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupefilter Ducato-12

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var sitter kupefiltret på Ducato-12,har hittat en instruktion som säger bakom förvaringsfacket i mitten,men det finns ingen lucka när jag plockat bort plastskynket?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Det är en äldre variant,någon som vet? innan jag plockar isär bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Skall titta från sidan,har lossat handskfacket men det finns inget hål enl. Andra bilden.
 

Hasse M

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
655
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

När jag gjorde första service på min Fiat Ducato -12 kunde dom inte hitta något kupefilter och det var Fiat i Haninge, alltså en märkesverkstad, så det blev inget byte av kupefilter. Finns nog ej på den årsmodellen, Underligt?
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kupefilter Ducato-12

På 2012 och framåt med svart underdel på instrument (facelift) har Fiat tagit bort hålet så hela mitten facket ska birt . Allt enligt en erfaren fiat mekaniker
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Misstänkte det att hela panelen skall bort,tack!
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Har precis bytt Kupefilter på min dukato -12. Man skruvar bort hela lådan,11 skruvar,sen2 skruvar till i underkant på filterhållaren! Min bil har gått 4200mil filtret var bra smutsigt...med andra ord välbehövligt byte.....
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Efter att jag läst denna tråden, har jag hittat kupefiltret i vår bil.
Så idag har jag bytt det. Fiat filter till ett pris strax över sexhundra kr.
Det behövdes verkligen bytas.
Tack för uppgifterna.
Krister.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kupefilter Ducato-12

Fiats priser är orimliga som många "märkesprylar",har bytt mitt filter drygt 100kr.
Var inne få Fiat verkstad för att boka service 7300kr,nej det blev ingen service där!
 
R

Rickard Nordahl

Guest
Var på Fiat verkstad och bytte olja fick lite spolarvätska kostade 2500:- så sa dom att luftfilter och kupefiltet behövde bytas men vi tar det näst år frågade vad de tog för en sådan service. Det svar jag fick höll jag på att ramla baklänges 8900:- Dröm sött tängte jag och gjorde det skälv. Luftfilter var som nytt kupefiltet byttes men hade inte behövt bytas till en kostnad av 350:-.kommer nog att göra detta lätta skälv. Kan ha roligare för dessa pengar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Runt 8000kr för en service är inte alls ovanligt, ingår olja/filter,luftfilter,kupefilter,dieselfilter,byta bromsvätska samt en massa kontrollpunkter.
Byter olja/filter gör jag däremot själv,kostnad runt 700kr och en halvtimmes jobb.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag gjorde en service med byte av alla filter samt olja i vår Burstner Aviano 2010
idag till priset 5 175- på Lillåns bilservice i Örebro. dessutom kollade man och smorde bakaxeln mm
Mycket noggranna med att allt var ok med HB. Rekommenderas
 
Toppen