• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kulturtips (böcker, filmer, musik, föreställning)

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu när mörka dagar närmar sig allt snabbare... då kommer även mysiga kvällar. Om man är på resan i husbilen, eller redan har nått resans mål, eller ställd av husbilen för närmaste månaderna, så ändå har vi alla våra kulturnöjen... vi läser böcker, vi tittar på filmer, vi lyssnar på musik, vi går på teater, operan, till museer. Dessa förgyller våra dagar och kan hända... lämnar mer eller mindre kraftiga avtryck...
Jag skulle gärna vilja föreslå att man delar med sig... så de som vill var snälla och kort berätta vad Ni har läst, vad Ni har sett, etc. och som Ni tycker är värd att vi andra upplever också.

Jag börjar med lästips: Never let me go - författare Kazuo Ishiguro (Nobelpris 2017). Jag läste det först, sedan så jag filmatiseringen (samma titeln). Oerhört spännande berättelse och vackert skrivet. Tankeväckande historia som drar en i (mar‐)drömverklighet så djupverkande och så realistisk. Filmen är lika bra, även om den ersätter en del, som kan bara skrivas, med sådant som kan ses och skulle förmedla liknande atmosfär och känslor.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Never let me go - gick som radioföljetong på SR P1, mycket bra. Det kommer ofta mycket bra ljudböcker på Radioföljetongen, böcker som man annars aldrig skulle läst eller lyssnat på men som man mer eller mindre blir "tvingad" på och som visar sig bli en upplevelse.

En upplevelse av annan sort är Vandalorum i Värnamo. Resturangen har av Vi Bilägare blivit utsedd till en av de bästa vägkrogarna, och är ett mycket gott alternativ till hamburgerställena längs E4:an. Just nu pågår även en utställning som även kan passa oss teknikintresserade "gubbar". Det är Éric van Hove som i Marocko tillverkar kopior av fordon och motorer med inhemsk teknik.

Iphone - 1 (8).jpeg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack JonasS. Visste inte om SR P1 radioföljetonger... nu får jag vara mera uppmärksam och kolla dessa program.
Utställning om Eric van Hove på Vandalorum ska jag lägga i minnets palats och jag hoppas att vi hinner se den.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Nu när mörka dagar närmar sig allt snabbare... då kommer även mysiga kvällar. Om man är på resan i husbilen, eller redan har nått resans mål, eller ställd av husbilen för närmaste månaderna, så ändå har vi alla våra kulturnöjen... vi läser böcker, vi tittar på filmer, vi lyssnar på musik, vi går på teater, operan, till museer. Dessa förgyller våra dagar och kan hända... lämnar mer eller mindre kraftiga avtryck...
Jag skulle gärna vilja föreslå att man delar med sig... så de som vill var snälla och kort berätta vad Ni har läst, vad Ni har sett, etc. och som Ni tycker är värd att vi andra upplever också.

Jag börjar med lästips: Never let me go - författare Kazuo Ishiguro (Nobelpris 2017). Jag läste det först, sedan så jag filmatiseringen (samma titeln). Oerhört spännande berättelse och vackert skrivet. Tankeväckande historia som drar en i (mar‐)drömverklighet så djupverkande och så realistisk. Filmen är lika bra, även om den ersätter en del, som kan bara skrivas, med sådant som kan ses och skulle förmedla liknande atmosfär och känslor.

Tack för boktipset, det blir min nästa bok jag läser.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Mitt boktips är enligt nedan:


Denna bok har även filmatiserats som en serie. Mycket bra gjort, enligt mig!


Gillar man 1100-talets England, med allt vad det innebär, ja då blir man inte besviken på denna bok/film.

//Jocke
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Måste bara tipsa om miniserien "The Queens Gambit". Handlar om en föräldralös flicka som visar sig ha stor talang som schackspelare och som under sin karriär kämpar med drogberoende.

Fastnade helt i serien och såg den på två kvällar. Mycket sevärd och huvudrollen spelas fantastiskt bra.

Finns på Netflix.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej!
Mitt boktips är enligt nedan:


Denna bok har även filmatiserats som en serie. Mycket bra gjort, enligt mig!


Gillar man 1100-talets England, med allt vad det innebär, ja då blir man inte besviken på denna bok/film.

//Jocke
Tack Ewa & Jocke. Jag visste inte att filmen var baserat på dessa böcker. Jag har sett filmserien och den var mycket bra. Spännande historia, välgjord scenografi, och god skådespeleri. Böckerna ska jag lägga till min "att läsa" lista.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Tack Ewa & Jocke. Jag visste inte att filmen var baserat på dessa böcker. Jag har sett filmserien och den var mycket bra. Spännande historia, välgjord scenografi, och god skådespeleri. Böckerna ska jag lägga till min "att läsa" lista.

Samma här, har lagt till "att läsa listan"

Vi vill ha mer tips! Låt dem regna över oss vettja!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
För ett tag sedan under husbil semester resan till Italien har vi (min fru och jag) lyssnat på 3 audioböcker av Simon Scarrow "Legionär" och "Erövringen" och "Centurion". De var fängslande romaner om Romerska Rikets dagar, sedda från några personers perspektiv ffa soldater. Jag skulle kanske fortsätta med hela långa Silverörnserien med min fru tyckte att det var helt OK med 3 böcker, men att det skulle vara för mycket med hela serien. Hon har poäng... tiden är begränsad så man får hinna läsa andra böcker.
Jag undrar om någon läst hela serien, och i så fall kan man starkt rekommendera att läsa hela serien?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Ett tips är att läsa Klas Östergrens ”Renegater” och debutanten Lydia Sandgrens ”Samlade verk”. Båda är Augustnominerade. Själv tror jag på Klas Ö men skulle inte bli förvånad om Lydia S kammade hem priset. De övriga inom prosagenren har jag inte läst men förstår att ”Familjen” ligger bra till inom dok.
 
F

Fd.16159

Guest
Kan man tänka sig att läsa på engelska öppnar sig väldigt mycket mer att välja på och tar man dem då som e-bok så får man böckerna direkt.

Mike Nicol och Deon Meyer skriver om Sydafrika främst om kriminalitet på att alldeles eget sätt

Chris Hammer skriver australisk thriller

Amerikanska författare från olika delar av landet som skriver thriller och deckare
Keith McCafferty för den fiskeintresserade
T. Jefferson Parker skriver ibland på ett galet sätt men underhållande
Don Winslow skriver mycket om kriget mot droger i sydvästra US
James Lee Burke kan skriva en deckare med prosa och är bland de bästa man läsa
John Sandford väldigt välskrivna deckare som man har svårt att avsluta
Michael Connelly
C. J. Box
Archer Mayor
Michael McGarrity
William Kent Krueger

Skriver om western och om livet då fram till nutid
Cormac McCarthy kärv prosa som i sin beskrivning ger gripande skildringar av hur livet var
Larry McMurtry mest känd är serien med Lonesome Dove

Historisk nonfiction
David McCullough

Historisk fiction
James A. Michener
Bernard Cornwell
Edward Rutherfurd lite tegelstenar men bra.
Colleen McCullough har en serie på 7 böcker om romarriket som är mycket läsvärd
James Clavell har en serie om Sydostasien
Robert Harris

Henri Charriere har två böcker om sin tid på Djävulsön där Papillon är den kända
Umberto Eco I Rosens namn är den mest kända men har flera andra bra
John Grisham advokat fiction men har skrivit om rovdrift av miljön i fiction form
David Ignatius kan kännas som en väldigt obehaglig verklighet när han skriver om spionhistorier
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Draumur och Moby Dick för Era förslag. Min lista blir längre och längre. Vad bra. Ja känner inte några av dessa författare som Du Moby Dick rekommenderar, så det blir extra intressant att välja några inför kommande långa, mörka kvällar.
Det är sant att om man väljer att läsa böcker i andra språk då öppnar sig helt nya horisonter. Det är t o m som om man läser samma bok på engelska och samma bok på svenska ... men ibland är det som två olika böcker. Jag hade denna upplevelse några gånger, t.ex när jag läste Sagan om ringen, först i originalet, sedan på svenska.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Tack Draumur och Moby Dick för Era förslag. Min lista blir längre och längre. Vad bra. Ja känner inte några av dessa författare som Du Moby Dick rekommenderar, så det blir extra intressant att välja några inför kommande långa, mörka kvällar.
Det är sant att om man väljer att läsa böcker i andra språk då öppnar sig helt nya horisonter. Det är t o m som om man läser samma bok på engelska och samma bok på svenska ... men ibland är det som två olika böcker. Jag hade denna upplevelse några gånger, t.ex när jag läste Sagan om ringen, först i originalet, sedan på svenska.
Om jag inte minns fel så ansågs Ohlmarks översättning bättre än originalet - lite ovanligt. Sen kom Erik Andersson med en väldigt bra översättning åckså.//Johan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Min senaste filmtips skulle kunna vara en italiensk serie baserad på GM Breras bok "Diavoli" om finansvärlden (ingen dokumentär). Planer, intriger på helt annan nivå än i "Snabba cash" som i sig är intressant bok. Dessutom suverän skådespeleri av Kasia Smutniak och Patrick Dempsey.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Storm över Frankrike av Irene Nemirovsky vill jag rekomendera. En roman om en familjs flykt under andra världskriget och skriven medan kriget och flykten pågår.
Fantastiskt behandling av språket och gripande historia.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Ingemar för Din rekommendation. Och, vilken intressant historia med själva manuskriptet som författarinans döttrar upptäckte det och gett ut (2004) så många år efter Mammas tragiska död (1942). Nu lägger jag "Storm över Frankrike" till min "att läsa lista".
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ett annorlunda sätt att skriva böcker är när två författare skapar tillsammans ett litterärt verk. Exempel kan vara James Patterson som ibland skrev böcker med andra som t.ex. Liza Marklund. Jag har läst (mera exakt lyssnat på audiobook) deras "The Postcard killers" och den kan jag rekommendera som en lätt, spännande och underhållande (om man tycker om thrillers) höst-läsning. Den är lika bra som andra J. Pattersons böcker.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har lyckats komma över 3 DVDsamlingar Krigets Vindar, Krig & Hågkomst & Band of Brothers som jag skall titta på. Just nu läser jag Äran skriven av Herman Wouk som även skrivit böckerna Krigets Vindar & Krig & Hågkomst. Herman Wouk är en fantastisk författare & klart läsvärd.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Bennie för Dina kulturtips. En av mina söner har för några år sedan, berättat om H. Wouk, och jag tror att han har också någon/några filmer, kanske dem som Du nämnt. Så finns det chans att jag får titta på dem.
 
Toppen