• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kultryck.

F

F.d. 940

Guest
Om jag har en kärra efter husbilen räknas då kultrycket in i husbilens totalvikt.
Arne.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Kultryck.

Inte i totalvikten men i bruttovikten

// Stig
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Kultryck.

En kärra med totalvikt av 750kg får man väl alltid ha.
Arne.
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Kultryck.

En kärra med totalvikt av 750kg får man väl alltid ha.
Arne.

Du tänker på körkortskravet, ett släp på 750 Kg är alltid "lätt släp"
Det får du köra på B kort (utan BE)

MEN Bilens maxlast får inte överskridas, dvs kultrycket skall räknas in i lastvikten.
Dvs Bruttovikten får inte överskrida totralvikten OAVSETT vilket släp du hänger på.

(bilens Totalvikt = Max vikt bilen får väga enligt registreringsbevis
Bruttovikt = Vad den väger vid just nu)
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Kultryck.

Blev vägd med husbil och kärra, vägningen gick till så att husbilen vägdes först med kärran påkopplad och sedan släpkärran kopplad till husbilen. I detta fall blev husbilen 50-100 kg tyngre av kultycket, så den marginalen behövs för att koppla på ett släp. //Peter
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Kultryck.

Tänk även på axelbelastningen bak. Med tanke på bilens långa överhäng och hävstångseffekten blir belastningen på bakaxeln något högre än kultrycket.
Jag såg på ett Engelskt husvagnsforum att kultrycket skall vara minst 5% av släpets bruttovikt. Detta innebär att Du får 50-80 Kg extra på bakaxeln.
Lasse
 
Toppen