• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Krypström i husbilen

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Det började med att jag ville ha bättre koll på batterierna efter att ha fått kort om spänning på senaste resan. Inte mycket belysning eller TV tittande vid fricamping. Det blev en victron smartshunt vidare ett skiljerelä från biltema.
1. Efter att det monterats ser jag i appen för smartshunten att jag har någon liten krypström någon stans shunten visar typ 3w. Tror att det är ett problem. Kan vara det som tidigare skapat mitt grundproblem. Någon som kan tipsa hur jag söker rätt på vart elen försvinner?
2. Någon som monterat Biltema skiljerelä som vet när varför en gulröd lampa lyser på reläet?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
2. Någon som monterat Biltema skiljerelä som vet när varför en gulröd lampa lyser på reläet?
Jag har inte monterat men jag hoppas att jag får svara i alla fall. Det står på Biltemas produktsida: "En LED-lampa indikerar när batterierna är ihopkopplade."
Om de 3 W du läser är när lampan lyser så är det väl ström från bodelsbatteri till startbatteri. När spänningen sjunkit "tillräckligt" kopplar reläet isär batterierna och lampan slocknar. I så fall borde den uppmätta strömmen minska eller bli noll.

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Jag har inte monterat men jag hoppas att jag får svara i alla fall. Det står på Biltemas produktsida: "En LED-lampa indikerar när batterierna är ihopkopplade."
Om de 3 W du läser är när lampan lyser så är det väl ström från bodelsbatteri till startbatteri. När spänningen sjunkit "tillräckligt" kopplar reläet isär batterierna och lampan slocknar. I så fall borde den uppmätta strömmen minska eller bli noll.
Tack för svar. Du får absolut svara. Alla kloka tankar är bra tankar...
Jag försökte kolla på biltema men hittade inte det du upptäckte. Ha ha nu läser jag bättre. Tack för svar! Då får vi se mer vad som händer i mitt problem om det löser sig

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Svarar också utan att veta exakta inställningar, eller vad du gjort.
Men många mätshuntar måste nollas när de är inkopplade. En del av dem sätter man en kabel med kanske klämmor mellan ingång och utgång som gör att strömmen går den vägen och detta gör att mätaren skall visa "noll" eller justeras till noll.

Bara en tanke. M.v.h. JANKRO.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det började med att jag ville ha bättre koll på batterierna efter att ha fått kort om spänning på senaste resan. Inte mycket belysning eller TV tittande vid fricamping. Det blev en victron smartshunt vidare ett skiljerelä från biltema.
1. Efter att det monterats ser jag i appen för smartshunten att jag har någon liten krypström någon stans shunten visar typ 3w. Tror att det är ett problem. Kan vara det som tidigare skapat mitt grundproblem. Någon som kan tipsa hur jag söker rätt på vart elen försvinner?
Har du en gammal frostvakt med röd knopp. Denna är elektrisk och drar den strömmen ungefär

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Nej det har jag inte vad jag vet, det finns en gul vippkran. Men tack för inspel och bra engagemang
Svarar också utan att veta exakta inställningar, eller vad du gjort.
Men många mätshuntar måste nollas när de är inkopplade. En del av dem sätter man en kabel med kanske klämmor mellan ingång och utgång som gör att strömmen går den vägen och detta gör att mätaren skall visa "noll" eller justeras till noll.

Bara en tanke. M.v.h. JANKRO.
Som jag tror, men det är först ggn jag gjort detta, så har jag nollställt shunten. Jag har försökt läsa på, jag har tittat på instruktionsvideor men något är det som spelar mig ett spratt...

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Som jag tror, men det är först ggn jag gjort detta, så har jag nollställt shunten. Jag har försökt läsa på, jag har tittat på instruktionsvideor men något är det som spelar mig ett spratt...
Hur man nollströmskalibrerar shunten med appen, se sid 25 i manualen.
Man behöver ta koppla bort ena minus kabeln från shunten, den som går vidare till all last i bilen.

Toppen