• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kronings heat 1500, elvärme

F

F.d. 50091

Guest
Hej på er! Har funderat på att skaffa en Kronings heat 1500. Nu undrar jag om det finns några som har erfarenhet av installation, funktion osv. av en sådan här värmare?
 

olleo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5746
Medlemskap
2024
Sv: Kronings heat 1500, elvärme

Hej, monterat en under soffan fram i en dethleff6501.
Luftvärmerör från trumavärmaren går från pannan(belägen under sängen)under bilen o kommer upp i soffan fram. Kapade röret och satte kronings i följe med med trumaröret.
Får på så sätt ut värmen på samma ställen som trumavärmen.

Jag har en trumavärmare med 1,8 kw elpatroner, problemet är som alla vet att det blir för dålig fart på luftströmmen från pannan vid eldrift. Det blir ingen fart på luftströmmen längst fram i bilen.(bak i bilen är det alltid varmt)

Nu kan jag få fart på varmluften från truma genom att endast köra kronings inställd på endast fläkt(dvs kroning suger fram varmluften från trumapannan).

Behöver jag mer värme slår jag på elpatron(0,5 / 1 / 1,5 kw .)


Kronings avger även en hel del strålningsvärme som man har nytta av fram i bilen.

Använder även ett vintertäcke fram.

Mvh

olle
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Sv: Kronings heat 1500, elvärme

Lätt att installera. Inga problem med att själva apparaten blir för varm eller att den väsnas för mycket. Ett bra alternativ om man som jag saknar elpatron i Trumapannan.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kronings heat 1500, elvärme

Hej, monterat en under soffan fram i en dethleff6501.
Luftvärmerör från trumavärmaren går från pannan(belägen under sängen)under bilen o kommer upp i soffan fram. Kapade röret och satte kronings i följe med med trumaröret.
Får på så sätt ut värmen på samma ställen som trumavärmen.

Jag har en trumavärmare med 1,8 kw elpatroner, problemet är som alla vet att det blir för dålig fart på luftströmmen från pannan vid eldrift. Det blir ingen fart på luftströmmen längst fram i bilen.(bak i bilen är det alltid varmt)

Nu kan jag få fart på varmluften från truma genom att endast köra kronings inställd på endast fläkt(dvs kroning suger fram varmluften från trumapannan).

Behöver jag mer värme slår jag på elpatron(0,5 / 1 / 1,5 kw .)



Kronings avger även en hel del strålningsvärme som man har nytta av fram i bilen.

Använder även ett vintertäcke fram.

Mvh

olle


Om man monterar den vid pannan under sängen och kopplar in den på befintligt rörsystem, tror du den fläkten klarar blåsa tillräckligt för det ska komma luft fram i bilen?
 

olleo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5746
Medlemskap
2024
Sv: Kronings heat 1500, elvärme

Se nedan som gjort en sådan installation du är ute efter. Finns flera på husbilsforum om du använder sökfunktion. Har själv ingen erfarenhet av en sådan installation.

/olle


perprott
HBK Medlem



HBK-Nr:6969 Medlem:2013
Inlägg: 67
Hemvist: Värmdö

Sv: Uppvärmning med elfläkt - 2011-03-27, 20:03
Nu har jag installerat HEAT 1500 + (jag saknar el-patron i Truman), 3.100 kr inkl. frakt.

Jag hittade en bra plats ovanför Tuma-värmaren. Lätt dragning av slangarna.

Jag har även låtit att installera en GPS-switch (1.499 kr), så att jag kan starta luftvärmen via SMS, när vi har 230 V inkopplat. Den kan även skicka SMS till mig om det är för låg/hög temperatur.

Jag ljudisolerade med plattor från Biltema (ca 300 kr). Sängarna är precis ovanför. Det blev mycket tystare i sovdelen. Tystare än när Truman går på gasol.

Rumstermostaten sitter i sovdelen. Även luckan är isolerad på insidan.

Jag är jättenöjd, tyst och bra. Slipper slösa på gasol., och jag har fixat så att klubben har rabbatt på systemet. Kontakta dem om pris!

Electro Mobile Scandinavia AB
Bifogade miniatyrer


Per Lagerling 6969
Senast redigerad av perprott den 2011-03-27 klockan 20:28.
 
Toppen