• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kromatisk aberration

F

F.d. 25310

Guest
Sv: Kromatisk aberration

Ja du är en kul prick Jappe

Handlar du på ICA??

C
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Klart jag handlar på ICA! Det gör väl alla människor! ICA-kortet med Master Card funkar i hela Europa! Inga avgifter, påslag eller taskiga växelkurser, påstår dom och det verkar stämma! Klart man handlar på ICA!

Jappe
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Kromatisk aberration

Men kan man lämna tebacks där, om det inte fungerar

C
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Det har jag gjort många gånger!! Vad har detta med kromatisk aberration att göra? :rolleyes:

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Olyckligtvis har jag bestämt mig för att använda endast en behändig dator på 10 tum som jag använder ihop med en större skärm i hemmet och med den lilla datorns upplösning på endast 1024 X 600 så vägrar DPP att samarbeta! Den kräver minst 1024 X 768! Datorvärlden är full av fallgropar! Någon som vet hur man löser det här problemet? Javisst: Köp större dator, men det är så att jag har tröttnat på att köra flera datorer med allt vad det innebär av dubbleringar och förvirring när det gäller att hitta olika program m.m. så jag behåller den här lilla ganska kompetenta datorn till allt, både hemma och i husbilen, trots allt! Jappe

Jag har samma problem med min 10-tummare och mitt bildprogram (PaintShop). Skärmen räcker inte till. Därför får den istället tjänstgöra som TV på mina resor med en USB-sticka med MPEG-4 som även funkar i Norge.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Jag förstår inte hur du bär dig åt som lyckas lämna tillbaka all dyr utrustning efter användning. Foto- och iPhonehandlare måste gömma sig bakom disken när de ser varubilen från Orust?

Kanske känner de inte igen den efter avlägsnandet av viltstaketet?

Ingen konst alls att lämna tillbaka grejerna! I varje fall inte när svärmor är med!

svärmor.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Det är inte läppstift. Det är blod, människoblod! Hon har vissa kannibalistiska tendenser!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Apropå trådens huvudinriktning så ringde jag fotofirman i morse och påtalade allvarliga brister i det objektiv som jag fick i utbyte mot det första objektivet som jag skickade tillbaka för några dagar sedan. Dock var det ej kromatisk aberration som var felet den här gången utan att en femtetedel till höger i bilden blev suddig vid alla bländare, även de små! Förstående kundserviceperson lovade att skicka ännu ett objektiv med returlapp för det objektiv jag nu har!

Tredje gången gillt, hoppas jag! Skulle det inte fungera den här gången så ger jag upp och byter det mot något annat eller begär pengarna tillbaka.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Ny optik igen från mycket tålmodig fotofirma och den här gången var skärpan hyfsad vid f/2,8 i nästan hela bilden. Tillräckligt bra för att jag skulle behålla den även om firman menade att jag kunde byta ut även detta objektiv om jag ville.

Glad i hågen tog jag några provbilder med min fickkamera, Nikon 7000, och upptäckte då att jag hade haft lösningen på mina problem i fickan hela tiden. Nikons fickkamera ger minst lika bra bilder som Canons systemkamera. :confused:

Häpp, alla glada och trevlig fotosommar!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Har du provat din kinesiska iPhone?

Med dagens fotoappar kan man få skärpa i de flesta bilder.
Det går att få skärpa i vissa partier och oskärpa i andra genom att "sudda" med fingret över bilden.

I framtida kameror kan man fixa detta direkt i kameran!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Tålmodig fotofirma i Norrland fick nyligen tillbaka det tredje provade Tamronobjektivet och har i stället skickat en Canon 17-femtifemma så nu blir det väl att äta skulor och liknande ett tag!

Firman ifråga säljer nu ut den här objektivtypen som jag returnerade med stor rabatt och kallar det sommarens fynd! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

17-55:an är kanon! Fjärde gången gillt! Nu behöver jag inte besvära norrländsk fotofirma mer!

Tyvärr har bra optik en biverkning! Den ställer krav på fotografen! Nu har jag en bra kamera och bra optik men nu känns det som jag skulle behöva lära mig fotografera också! Jag som har fotograferat i över 60 år!

Giv mig styrka! Men de e skôj!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Vi ser fram emot bilder tagna med denna superoptik. En bild säger mer än 1000 ord!

Vet du om kameran klarar "Time-lapse photography"?
Om inte kan du väl fråga om den norrländska fotofirman kan fixa en sådan kamera på öppet köp. Ludde visade mig bilder tagna med denna metod, häftigt värre!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Superoptiken är bra såtillvida att den tecknar skarpt ända ut i hörnen på bilden även vid bländare 2,8. Nackdelen är att den är stor och något otymplig. Ev. Timelapse-funktion letar jag efter i instruktionsboken men hittar det inte. Det kan bero på att boken är på danska; den svenska varianten ligger i husbilen och jag är för slö för att gå ut och hämta den.

Norrländsk fotofirma är inte omöjlig när det gäller kundhantering! Jag tror att full returrätt ingår i deras policy!

Bild:

be.jpg

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Den bilden ser riktigt skarp ut och dessutom med "stuns"!

PS! Jag hittade appar med Time-lapse fotografering till min iPhone men jag har svårt att hitta passande motiv. Alldeles för få fjällbäckar hemmavid.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Konstigt nog så ger det här objektivet stuns i bilderna utan hjälp av Photoshop som jag använt mycket tidigare. Föregående bild är inte fejkad på minsta sätt, inte ens beskuren! Ibland tycker jag det är väl mycket stuns och då brukar jag fråga GB vad hon tycker som alltid då svarat att så ser det ut i verkligheten också!

bs.jpg

Vete sjutton hur det går till men jag tycker det blir en klar skillnad mot den optik jag har hållit på med att prova nu under lång tid!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen