• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Krocksensor

bengtnordgren

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Säffle
HBK-Nr
22864
Medlemskap
2024
Hej
Har någon varit med om att krocksensorn löst ut vid motorstopp?
Skulle vända bilen i en backe och fick motorstopp. Bilen ryckte till kraftigt och motorn stannade.
Gick därefter inte att starta bilen som bogserades till vekstad.
Verkstaden återkom sedan och påstod att det var bakterier i tanken och ville därför rengöra tanken.
Detta hade jag svårt att förstå varför jag sa att jag ville betala för undersökningen och hämta bilen.
Killen på verkstaden blev jättesur och när jag hämtade bilen skulle jag inte betala något.
Detta hände i början av sommaren. Före det inträffade hade jag kört 150 mil och efteråt blev 250 mil utan minsta problem.
Min teori är därför att det var krocksensorn som löst ut och att verkstaden återställt den.
Undrar därfår om någon känner till om det är möjligt att krocksensorn kan lösa ut vid ett brutalt motorstopp?
Dethleffs med fiat 2,8 motor från 1999.
Hälsningar
Bengt Nordgren, nordgrenbengt@gmail.com, 0703589994
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.825
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har läst i detta forum att krocksensorn löst ut efter att en körde HB I ett potthål i asfalten. Så det är absolut möjligt att det kan bli dom det blev för trådskaparen. Dom äldre sensorerna är dessutom känsligare än i nyare bilar.

Kul att din husbil fungerar igen. Bara köra och njuta....
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jag är också nyfiken på vad verkstaden gjorde för att få igång den, som Roger67 undrar!!

Sedan nämner Tompan60 att någon skrivit om potthål i vägbanan, som löst ut krocksensorn. Det va' nog jag som skrev om det för många år sedan. Det hände i Afrika ett par gånger. Den sensorn sitter längst in till vänster (om du står framför bilen) på FIAT-motorn, och som har ett gummimembran på toppen. Tryck ner det membranet med ett finger så går bilen igen!! Kostar inget!!! Simsalabim.

Jack43
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.825
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På min nuvarande Fiat så sitter sensorn inne i cupen till höger högt upp vid fötterna passagerarplats. Där går den "nog mjukare" än på den gamla som satt ute som Jack beskriver i sitt inlägg
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Våren 2021 drabbades jag av att varningslampan för krockkudden började lysa. Den började lysa när jag startade bilen efter att den stått hela vintern. Batteriet var inte laddat och spänningen sjönk troligen kraftigt när jag startade motorn.
Läste av felkoden och den var U171A. Sökte på nätet och hittade ett antal svar om vad dom trodde utlöst felkoden.
Någon hade åkt till en verkstad och verkstaden påstod att det var fel på blinkersspaken . Bytte denna för en kostnad på drygt 4000:- kr och felkoden återkom inte. Varningslampan slocknar inte av att man byter blinkersspaken utan man måste nollställa dem med felkodsinstrument och min tro är att det var ett tillfälligt fel och det räckt med att nollställa felkoden.
Läste också om någon som monterade bort passagerarstolen för att komma åt bodelsbatteriet. Han kopplade lös sladdarna till bältesvarningen i stolen och när han återmonterat stolen lyste varningslampan krockkudden.
Har läst någonstans att låg batterispänning kan utlösa felkoden U171A och jag hittade inget annat fel på vår bil som kunnat utlysa felkoden.
Nollställde felkoden och felkoden har därefter inte återkommit.
 

bengtnordgren

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Säffle
HBK-Nr
22864
Medlemskap
2024
Tack för era synpunkter.
Mina misstankar att det berodde på krocksensorn har stärkts genom era synpunkter.
Min bil har fiats 2,8 idtd -motor av den gamla sorten. När den överbelastas på låga varvtal kämpar den på brutalt och motorstoppet blir väldigt brutalt. En modernare motor slår av tidigare.
Ni har även undrat över verkstadsbesöket som jag upplevde mycket märkligt, ska nu beskriva det lite mer ingående.
Verkstaden ringde upp mej och sa att bilen går bra när dom kör den på en externt monterad dieseldunk. När dom senare återanslutit ordinarie tank så gick bilen väldigt dåligt. Verkstaden ville därför rengöra tanken från bakterier som enligt verkstaden utgjorde problemet.
Då jag tyckte detta verkade märkligt då bilen gått klanderfritt tills den la av vid motorstoppet, sa jag att jag ville betala för verkstadens undersökning och hämta bilen. Verkstadskillen blev då jättesur och sa att jag inte kan hämta bilen samma dag eftersom han inte kunde göra i ordning papprena. När jag sen hämtade bilen la han fram nycklarna utan att titta på mej. Jag frågade då vad det kostade. Utan att titta på mej sa han att det inte kostade något och att han inte har någon tid åt mej nästa gång bilen stannar, fick inte heller något kvitto eller annan handlig från honom.
Sedan har bilen gått klockrent i många mil. Har för avsikt att byta bränslefiltret till våren och undersöka det närmare gällande ev igensättning. Filtret har gått ca 1 500 mil.
Hälsningar
Bengt Nordgren
Gott nytt år på er och återigen tack för era synpunkter.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.825
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min förra HB hade samma motor som din. Jag fick 2 motorstopp vid fel " för hög " växel. Håller med om brutala motorstopp. Pang och sen bara tyst. Man kan tro att alla 5 vestakar böjt sig... fast motorn bara har 4 ;-)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min förra HB hade samma motor som din. Jag fick 2 motorstopp vid fel " för hög " växel. Håller med om brutala motorstopp. Pang och sen bara tyst. Man kan tro att alla 5 vestakar böjt sig... fast motorn bara har 4 ;-)

Det låter som riktig misshandel av bilen? Jag har visserligen en 2,5 Tdi, men har aldrig lyckats med ett sådant "konststycke"
De här motorerna är ju oerhört snälla och tåliga.
 
Toppen