• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien i oktober

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
I morgon lämnar vi Kroatien efter att ha tillbringar tre och en halv vecka med husbil i detta vackra land. Vi har varit såväl i norra delen som längst söderut.

Min största upplevelse på resan har varit Plitviska nationalpark med alla sina spektakulära vattenfall. Något av det häftigaste jag sett.
För övrigt har vi upplevt strandnära campingar med kristallklart vatten som håller behaglig badtemperatur i oktober. Carin har badat för första gången sedan vi var i Thailand för sju år sedan.
Det finns campingar som är öppna hela året men mer än 90% av campingarna är stängda i oktober. Vi har gått efter uppgifterna i Campercontact men kommit till några campingar som varit stängda trots att de skulle varit öppna. Det är bäst att ringa först. De campingar som varit öppna har haft en beläggning på ca 10%. Gästerna har varit huvudsakligen tyskar men även en del österrikare och schweitzare. Vi har inte träffat på en enda svensk på hela tiden.

Det finns endast ett fåtal ställplatser i Kroatien men många mindre ställplatsliknande campingplatser så kallade Autokamp som dock tillåter även husvagnar och tält. Priset har varit 130 - 240 kr/natt utan ACSI-rabatt. Dyraste övernattningen var en ställplats för 270 kr.

Standarden på campingplatserna är mycket hög med superfräscha hygienutrymmen, bra WiFi och 16 A elanslutning.

Vi har tidigare på fem års husbilresande i sydeuropa med ca 400 övernattningar inte haft något behov ACSI-kort men här i Kroatien hade vi tjänat på det.

De kroater som vi träffat är alla mycket trevliga och hjälpsamma och alla under 50 år pratar bra engelska.

Vid längre förflyttningar har vi använt motorvägar eftersom medelhastigheten på övriga vägar är högst 40 - 50 km/timme. Det finns gott om hastighetsbegränsningar på 30, 40, 50 och 60 km samt omkörningsförbud. Det är inget som kroaterna bryr sig om utan de bryter konsekvent mot dessa regler. Som laglydig svensk med husbil blir man därför en stoppkloss i trafiken. Med dessa förhållanden känns inte motorvägsavgifterna så betungande. Däremot är färjeavgifterna höga. En färjeresa med husbil mellan Orebic och Korcula på några km kostar 200 kr.

Nu bär det av till Spanien men vi kommer nog att besöka Kroatien fler gånger på hösten, men då skall vi lösa ACSI-kort först.

Största frågan är varför inte fler svenskar väljer att besöka Kroatien på hösten.

Leif och Carin Torså
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Kroatien i oktober

Härligt att fler upptäcker Kroatien under hösten :). Framförallt längre söderut är det fortfarande badväder även i mitten av oktober.
Innan vi fick barn tog vi alltid semester i september och passade då på att hjälpa släkten med vinskörden innan vi semestrade vidare (med husvagnen) på olika platser. Perfekt campingsäsong - inga köer, bättre priser och så får du ha stränderna mer eller mindre för dig själv :cool:.

hälsningar
Ika
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien i oktober

Vi har också varit i Kroatien under oktober och är nu på väg hem. Vi träffade endast 1 svensk, synd att vi inte träffade er. Vi var dock inte längre söderut än Zadar. I övrigt instämmer vi i dina iakttagelser.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien i oktober

Vi som ofta varit i Kroatien instämmer till fullo, ett härligt semesterland. Har liksom dig sett väldigt få eller inga svenskar alls där nere men när jag nämnt detta i något inlägg - var håller svenskarna hus? - håller inte många med. Någon tyckte t.o.m. lite uppretat att det hade jag inte med att göra...
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien i oktober

Vi är just nu i Kroatien. Har varit nere i Dubrovnik och vänt. Badat nästan varje dag. Är nu på Istrien. Enda problemet är som jag ser det, många stängda campingplatser. Annars toppenväder och mycket billigare än i september.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Kroatien i oktober

Ju fler turister desto fler öppna campingplatser. De som har öppet året runt bor i regel själva på eller i närheten av campingen. En campingägare som jag talade med sade att han har öppet så länge det kommer gäster.

Leif Torså .
 

pacific 701

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
22648
Medlemskap
2021
Sv: Kroatien i oktober

hej
Hur monga mil är det från Helsingborg till Kroatien.Vilken väg är bäst.några andra problem.man behöver tänka på .TACK
 
Toppen