• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien B-behörighet över 3,5 ton (svar från ambassaden)

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Hej,

Funderar på att kanske åka ner mot Kroatien i sommar och har följt tråden om Kroatien. Där har det diskuterats om körkortsbehörighet för husbilar över 3,5 ton. I och med att husbilen jag har har maxvikt på 4 ton och jag bara har B-behörighet (tagen innan 1996), kontaktade jag Kroatiens ambassad för att få ett definitivt svar.

Här följer ambassadens svar:

Referring to your question, it is clear that the Swedish licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3.5 tons, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry.

Related to that and following the consultation with the competent Ministry of Interior of the Republic of Croatia, we would like to inform you that you can drive the vehicle heavier than 3,500 kg in the Republic of Croatia with the valid driving license B category if you meet the requirements listed by the Swedish national legislation.

Best regards,

Mario Zeljko, First Secretary


Dvs. om du har en husbil som är registrerad som personbil klass 2 och du har tagit ditt körkort innan 1996-07-01, så får du köra denna i Kroatioen på B-behörighet.

Mvh
/Jörgen
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Kroatien B-behörighet över 3,5 ton (svar från ambassaden)

Klart som pölsespad!

TACK!
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien B-behörighet över 3,5 ton (svar från ambassaden)

Tack för info!

Med vänlig hälsning

JC
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Kroatien B-behörighet över 3,5 ton (svar från ambassaden)

Tackar,

Jag skickade idag lite frågor till tyska ambassaden angående gällande hastigheter och lite övrigt smått och gått för husbilar över 3,5 ton. Publicerar svaret så snart de återkommit i frågan.

/Jörgen
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Kroatien B-behörighet över 3,5 ton (svar från ambassaden)

Bra att veta :yes:
 
Toppen