• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krav på hastighetsregulator !

F

F.d. 7747

Guest
:D Hej igen !
Jag startar en ny tråd här när jag tycker att frågan om hastighetsregulator resp.vinterdäck inte har så mycket gemensamt .
Krav på Hastighetsregulator/Hastighetsbegränsare föreligger vissa lastbilar och bussar from. den 1 Januari 2008 .
Med hastighetsregulator/begränsare avses precis det som sägs en anordning som tex. stryper motorn och begränsar hastigheten .
Alla ni som är innehavare av pb2 bilar kan sova lungt .
Fordon som berörs är bussar med en totalvikt av högst 5ton och som har tagits i bruk 1 Januari 2005 eller senare .
Bussar med en totalvikt av högst 5ton som har textkoden T31CC inskrivet i regbeviset del 1 under övriga tekniska data dispenser mm. och som har tagits i bruk mellan 1 oktober 2001 och 1 januaei 2005 .
Lastbilar med en totalvikt över 3,5 men högst 7,5 ton som tagits i bruk den 1 januari 2005 eller senare .
Lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men högst 7,5 ton som har textkoden T33CC inskrivet i regbeviset del 1 under övriga uppgifter tekniska data dispenser mm. och som tagits i bruk mellan 1 oktober 2001 och 1 januari 2005 .
Dessa bussar och lastbilar ska vara försedda med hastighetsbegränsande anordning from. 1:sta januari 2008 för att få användas i trafik i Sverige .
Ett fordon som omfattas av kraven men saknar hastighetsbegränsande anordning ska bli underkänt vid en kontrollbesiktning . Eller bli förelagt kontrollbesiktning i samband med flygande inspektion.
En av anledningarna av att jag just typat om min c-korts bil till pb2 var att att jag inte ville strypa draget i motorn .
:rolleyes: För att undvika missförstånd så lägger jag inte in någon egen tolkning utan det är upp till varja betraktare att tolka ovanstående text .
;) Rulla lungt i vinter Sverige när väl halkan slår till .

Tillbaka
Toppen