• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krångligt däcksbyte.

F

F.d. 11327

Guest
Var och köpte nya vinterdäck till husbilen och skulle få dom monterade.
Jag kom till däckfirman och lämnade husbilen där och tänkte att det här tar väl en halvtimme, så jag knatade ner till affären som låg lite längre ner på gatan, efter kanske tjugo minuter så gick jag tillbaka och skulle kolla hur det gick och det är nu vi kommer till det krångliga.
Dom hade bytt framhjulen men när dom kom till bakhjulen så uppstod vissa problem, dom hade hissat upp bilen baktill med domkrafter men istället för att hjulet skulle sjunka ner ur hjulhuset så satt det kvar för långt upp med följden att hjulet inte gick att få bort.:confused:
Med tanke på att jag aldrig har haft eller bytt hjul på en husbil innan så var man inte myket till hjälp, men det hela slutade med att dom fick lossa mer eller mindre hela axeln för att få ner hjulen så pass att dom gick att få loss och kunde bytas.
Jag hoppas till gudarna att det finns ett lättare sätt annars så kan jag se fram emot ytterligare ett tvåtimmars pass hos däckfirman när sommardäcken ska på.

Men men, har iaf kommit på att en svensk instruktionsbok definitivt ska beställas.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Krångligt däcksbyte.

Om inte däckfirman satte domkraften så att den hindrade hjulen att hänga ner så har du problem med fjädringen.

Har din husbil ett Al-Ko chassie så finns det smörjnipplar på bakaxeln som skall smörjas. Många verkstäder missar det och då kan fjäderstavarna i axeln rosta fast i övre läget, med liknade symptom som du beskiver.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Krångligt däcksbyte.

På vår bil, CI Riviera 55, måste man ta bort sidokjolarna vid bakhjulen annars är det omöjligt att få bort dom. Men om så är fallet på din bil borde däckfirman säkert sett det.
Hälsn. Krister
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Krångligt däcksbyte.

Hej alla husbilsvänner, det är inte så att man har lyft på bakaxeln,istället för på ram balken för då uppstår detta fenomen men vi får väl hoppas att de är proffs. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Krångligt däcksbyte.

Detta problem har på min LMC lösts på ett både praktiskt och snyggt sätt, man kan fälla upp sidopanelen som täcker bakhjulen, dom sitter på gångjärn!
En inovativ och snygg lösning på problemet.
Kanske det sänker luftmotståndet på denna drygt tre meter höga Alkovbil åxå!:yes:
 
F

F.d. 11327

Guest
Sv: Krångligt däcksbyte.

Köpte en Eura mobil 675 -06, det är ett ford chassie och har bara gått strax över två tusen mil, jag var med när dom lyfte den och vi testade på två olika ställen för att se om den skulle sjunka mer men icke.
Det går tyvärr inte att ta bort "sidokjolarna" då allt är i ett helt stycke och att det sitter en balk på utsidan av hjulhuset vilket var det som gjorde att det knappt gick att få bort hjulen.
Tänkte slå en pling till återförsäljaren för att se om dom hade något tips.
Men nu sitter dom där iaf. så man kan göra lite turer nu under vintern med.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Krångligt däcksbyte.

Jag hade för några år sen punktering på en Hobby 600 i backarna mellan Garmisch-Partenkircen-Mittenwald och det var ett h-e att byta.Domkraften (original) orkade inte lyfta bilen,så jag gick ner till Mittenwald och fick låna en garagedomkraft som jag släpade upp för backarna.Lyfte bilen och skulle ta bort hjulet men plastlisten som satt runt hjulhuset gjorde att det krävdes ganska mycket våld att ta bort.Men det var lättare än att få dit reservhjulet.Troligen bygger en del fabrikanter helt enkelt runt chassit utan tanke på att hjulen kanske behöver bytas.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Krångligt däcksbyte.

Köpte min första bil i slutet på 50:talet. När jag kom hem med den sa min snälle fader " byt olja och filter, byt bromsvätska, prova så att du har domkraft och verktyg att byta däck". Dessa råd har jag följt vid alla mina bilbyten genom åren och har även lärt mina barn ( två döttrar och en son) att själva byta hjul, kolla olja. Det har sparat mycket bekymmer att ha koll innan det händer något. Att få ner reservhjulet på husbilen och byta hjul är inte så svårt men det är bra att veta hur det funkar på hemmaplan " utifallatt".
Ove.G ;);)
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Krångligt däcksbyte.

Hej!

När jag byter till vinterdäck på däckfirman, så lyfter man bakaxeln så att hjulen hänger fritt sedan tar man en annan domkraft och lyfter i ramen till du får tillräckligt med utrymme för att få bort hjulen, det tar max en halv timma att göra detta.

MVH

Bosse
 
Toppen