• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande panna

coolmix

FD HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
11835
Medlemskap
2023
Har en Primus Panna, som inte tänder. Den trycker in Gas men den tänder inte.
Hur hittar jag felet?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Krånglande panna

Det framgår inte så mycket om omständigheterna, typ av panna mm för att kunna svara ordentligt.

En möjlig anledning kan vara om pannan och gasolanläggningen varit tömt en tid, kanske ingen gasolflaska inkopplad osv. Då kan det ta väldigt lång tid innan gasen når fram och tänder. Luften i ledningarna tar en stund att ersätta. Funkar andra gasolförbrukare såsom spis och kylskåp?

Är spänningen tillräcklig? Om batterierna är dåligt laddade så kan det hända att spänningen inte räcker för att tända gasolen.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Krånglande panna

En Primuspanna har inte någon ständigt brinnnde pilotlåga som tänder huvudlågan när pannan skall tända. Man har istället ett glödstift som värms upp vid tändning. Sedan släpps gasolen på i brännkammaren och när gasolnivån når upp till glödstiftet så tänder pannan. Beroende av hur isolerat pannan är monterad så kan tändpuffen höras olika mycket. I min gamla husvagn med pannan i gasolkofferten så hördes puffen svagt.
Lasse
 
Toppen