• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande kylskåp

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JTD
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: Adria Coral 680 SPL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Gasol
Hej
Vi har fått problem med vårt kylskåp. Skåpet heter Dometic RM 7655 L.
Det är ett så kallat absorptions kylskåp. Kylskåpet fungerar som det ska på 220 volt men inte på gasol. Lågan tänder och ser ut att brinna fint men det blir ingen kyla i skåpet. Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel?

Hälsning Lasse

F

F.d. 23327

Guest
funkar det på 220 men inte på gas är det nått fel på brännaren,har du haft loss den och kollat om brännaren är ren och röret upp i skorsten är rent?

F

F.d. 10697

Guest
Köp en ny brännare så löser sig problemet hade precis samma problem men på ett thetford N145. Trots att det ser ut att brinna ok så är det hur viktigt som helst att det kommer exakt mängd gasol ur hålen på brännaren. Thomas

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025
Nu har jag tagit loss brännaren och rengjort både den och röret med tryckluft. Det var enkelt att lossa brännaren. En skruv som höll skyddsplåten framför brännaren och en skruv som höll brännaren. Det hördes direkt när jag startade skåpet igen att brännaren brann så det dånade. Efter två timmars körning på gasol är nu kylskåpet nere på 7 grader.

Stort tack för tipsen från er som svarat! Skönt att slippa en dyr service på verkstad.

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025
Lite utanför tråden men hoppas att det uppskattas ändå.
En omtanke för allas vår säkerhet.
Det är kul att läsa om klubbmedlemmar som är duktiga o fixar småfel
O delar med sig av erfarenheter
Men ett varningens finger åt alla som ger sig på gasolutrustningen!
KOM IHÅG att provtrycka utrustningen efteråt?
Gäller även elutrustningen.
Det är lätt att råka ut för ödesdigra fadäser.
Det är många som tror att 12volten är snällare än 220.
Men det är lätt att få till en eldsvåda med 12v likström.

Toppen