• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande glödning.

F

F.d. 25203

Guest
När jag startar så ibland fungerar glödningen lampan tänds. Men ibland så bara blinkar den till när man sätter nyckel i glöd läge. Man hör hur ett relä i handskfacket drar. oberoende om lampan lyser eller ej. Ännu så startar bilen lätt ändå men hur blir det när de blir -20 grader.

Fiad dukato 2,5 TD 1990

J

Jimbo

Guest
Sv: Krånglande glödning.

Har för mig att glödningsfunktionen är styrd beroende på temperatur. Så va det på min gamla bil iaf. När det va - grader så tog det låååång td innan lampan började blinka och man kunde starta..... när det va + så lös den inte alls!

F

F.d. 25203

Guest

Så kanske de är helt som de ska då. jag har bara kört toyota dieslar förut och de har inte haft sådana finesser. ;)

J

Jimbo

Guest

Japp, står i instruktionsboken, tror Fiat kallar det för Thermostart.
När den glödgat under minus grader börjar lampan blinka och relät i takt med den. Tar runt 15 sekunder vid - 15-20 grader.
Funkar bra. Kolla bara att kabeln till kallstarten inte hoppat av under huven. Sitter i framkant rakt in på insprutningspumpen. Är ett kort kablage med en ensam flatstiftskontakt som har för vana att hoppa av.

Sen ville Fiat att man höll gasen i botten under startfrekvensen (står också under kapitlet thermostart i bruksanvisningen) tills motorn börjar tända (aldrig gjort detta på någon annan bil och min gamla 2,5 TDi startade lika snällt utan som med) Men men.....Viva Italia =)

F

F.d. 25203

Guest

Tack jag har köpt min bil i Finland. Min instruktionsbok är på finska. Kunde lika gärna varit kinesiska för mig tyvärr.

F

F.d. 16024

Guest

Har en 2,5 td -89 med samma bekummer men lampan blinkar till
när tändningen slås på men sen ingenting, det är bara att harva på tills den skuttar igång" i vissa fall har jag varit tvungen att använda starthjälp,
Nån som vet var glödrelät sitter samt om man kan rengöra glödningen på nåt sätt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har för mej att det satt under huven/innerskärmen vid batteriet på min Pilote 1990 byggd på Citroén C25 .

F

F.d. 15177

Guest

Så länge den startar så är det ju ok, själv har jag byggt om min till separat knapp för glödning. vill kunna välja själv och veta att det glöder (efter 1½ h jobb att få igång den på nyårsafton)
Har helt enkelt satt ett relä i motorrummet med feta kablar till stiftet och en återfjädrande knapp inne i bilen funkar klockrent:)

Anledningen till att man ska hålla plattan i mattan vid start är att det sitter en ventil innan glödstiftet som släpper fram diesel och den matas från den mekaniska dieselpumpen.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Har en 2,5 td -89...................................................
Nån som vet var glödrelät sitter samt om man kan rengöra glödningen på nåt sätt.

Hej, glödstiften håller länge men bör bytas ibland.

238.png
Om man har tillgång till, eller kan låna en tångamperemeter för likström så kan man lätt se om glödningen är igång. Glödstiften drar ungefär 20-25A i glödläge innan man startat bilen.

JANKRO.

Toppen