• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande dörrlås Renault Master

F

F.d. 52943

Guest
Låscylindern verkar ha "släppt" från låsmekanismen - följer med nyckeln runt. Centrallåset fungerar.

Ska demontera klädseln på dörrens insida för att komma åt låset.
Finns här någon som demonterat klädseln på en Master (2005)?

Har tagit bort alla skruvar som är synliga (8st), men plastklädseln sitter som berget. Jag vill ju inte bryta sönder något.
Tacksam för tips så jag slipper köra till verkstaden innan jag ens kommit på vad som är felet.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Sätt in en platt plastbit (en gammal isskrapa kanske) eller något annat lämpligt verktyg mellan klädsel och dörren i nedre hörnet mot dörrlås sidan. Bryt försiktigt ut dörrsidan så ser du clipsen. Dessa sitter hårt. Bryt i närheten av dessa så lossnar dom.

Använd inte skruvmejsel. Vi på firman använder liknande dessa.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/19514

Skulle du inte finna något clips så kanske hela dörrsidan skall föras uppåt.
Fastsättningen har ändrats några gånger så säkerheten att jag har helt rätt
är lite osäker.

Kolla gärna vilket modell nummer ni har på bilen.
Har ni etiketterna kvar på passagerarsidan b-stolpe så kan ni PM:a koden som står längs upp på vänstersida till mej så skall jag kolla vilka delar som berör låset.

Bilagor

• dörrsida1.JPG
    dörrsida1.JPG
    88,7 KB · Visningar: 19
  • dörrsida2.JPG
    dörrsida2.JPG
    81,3 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Det kan kanske efter lite tänkande vara så att ditt stöldskydd i själva låset
inte fungerar som det skall.
Jag kommer ej ihåg om det finns på dina lås och årsmodell.
Jag vet docka att om man försöker bryta sig in i bilen (andra renaulter) med hjälp av låset så brukar det till slut bara snurra runt.
Men om man är försiktig när man vrider runt nyckel så brukar man känna ett
"läge" just där man tar ut nyckeln. Vickar man på nyckel några gånger så kan man ibland lyckas att öppna billåset.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Krånglande dörrlås Renault Master

Tack, har försökt att lyfta - knacka uppåt - med tanke på låsknappen. Men ingen som helst möjlighet att lyfta. Tror mera på clips. Ska försöka bryta från nederdelen på låssidan i morgon.
Har demonterat handtaget, men elhissarna och backspegelkontrollen verkar inte gå att ta bort. Antar att den blir hängande i elkablarna.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Krånglande dörrlås Renault Master

Tack, har försökt att lyfta - knacka uppåt - med tanke på låsknappen. Men ingen som helst möjlighet att lyfta. Tror mera på clips. Ska försöka bryta från nederdelen på låssidan i morgon.
Har demonterat handtaget, men elhissarna och backspegelkontrollen verkar inte gå att ta bort. Antar att den blir hängande i elkablarna.

Du drar ut klädseln från neder kant i ett antal clips sedan hakar du av klädseln uppåt.
Kontrollen tror jag kan sitta kvar. Du når nog kontakten från baksidan. Men den skall gå att ta bort men risken är att du får märken i klädseln.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Krånglande dörrlås Renault Master

Tack för bra hjälp.
Det gick bra att lossa en bit nedifrån. Sen såg jag att det satt fast under högtalaren. När jag skruvat bort även den, hittade jag en sista dold skruv där. Sedan kom den loss.
Låset vekade ha hängt sig. När jag lirkat lite funkade det igen.

Toppen