• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krångel, växellåda, oljeläckage

F

F.d. 3088

Guest
Hej min knapp nytt inlägg har försvunnit under ämnet husbilsdocktorn! :confused:

Skriver här så länge har mailat Kingen om hjälp med knappen:cool:

Min fundering handlar om någon har erfarenhet av Omegaoljor (tillsatser)
http://www.smorjteknik.se/hur_mar.html

Har använt en olja till min växellåda som heter omega 690.
Köpte en husbil i våras Lmc 1990 13000mil med vetskap om att växellådan skrapade på trean och femman, Bytte till Omega 690
Efter att jag har kört 300 mil på semestern har allt skrap försvunnit i lådan och den växlar mjukt och fint. jag var tveksam till att byta till oljan eftersom den var så dyr nästan 400kr litern.

kopplingen högg också när bilen har stått några dagar, packboxen läcker säkert så det kommer olja på lamellerna.

Nu skall det bli spännande jag har beställt omega 917 drygt 300 kr för 6 dl
förhoppningsvis så skall den återställa gummit i packboxen så den slutar läcka.

Jag har läst en massa inlägg på nätet om omegaoljan dom flesta som har använt den verkar positiva 690 kan jag rekomendera om lådan synkar dåligt. Tur att jag prövade mirakelmedesinen innan jag rev ner lådan.

Jag har varit tveksam till dylika produkter innan.Är det någon annan av oss som har prövat någon dylik olja Omega eller annan ??:yes:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Jag har ingen större erfarenhet av Omegas oljor mer än att på den tiden jag jobbade på brandkåren så använde vi det i växelhusen på motorsprutorna då det var den ända oljan dom höll med. Jag har bara hört positiva saker om Omega (förutom priset..) och deras medel för att få packboxar mjuka och täta fungerar, ett vanligt fel på tex Volvo 850. Visst är det skillnad på oljor och oljor, kärvande synkningar blir ofta bra med tex Qaker State 75W som inte är nån mirakelolja utan bara en mycket bra standardolja som kostar 134:-/litern.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Gurra, din knapp har inte försvunnit, du måste först välja fabrikat eller ospecificerat, se instruktionen som finns överst under Husbilsdoktorn. Där står följande:

"Börja med att välja Husbilsmärke under meny Visa Husbilsmärke ovan. Saknar du vad du söker i detta eller något annat menyval väljer du Ospecificerat och skriver det i texten. Vi skapar då nya menyval baserat på detta."
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Tack för hjälpen med knappen Gunnar

Kölis Omega 917 verkar vara bra för läckande servostyrnig har jag läst vad tror du??
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Ja dom har för både motorer, servostyrningar mm och det verkar fungerar, värt att pröva även om kopplingen inte blir bra om du en gång fått olja på lamellen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

HejKölis,
Lite om kopplingen har pärlan stått en vecka får jag slira igång, efter typ fem slirstarter
har rycken nästan försvunnit.
jag körde drygt 300 mil på semestern då stod bilen aldrig stilla mer än max en dag då märkte jag inget ryck alls.
Nu har jag stora förväntningar på mirakelmedisinen men man skall tydligen köra rätt många mil direkt efter man slagit i 917 så medlet kommer åt allt gummi i motorn.
Skall till Västervik nästa vecka då åker medlet i blir spännande

:D
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

finns omega till motor åxå? jag har nämnligen problem med droppande packbox...

jag har kört en del med klas i sjöns "olje dropp stopp" tillsats. kan det vara liknande tillsats som omega?

finns det nån hemsida?

tänk så mycket gedigen kunskap det finns här, det är en fantastisk klubb ! ! :yes:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Hej leif

Här kan du läsa lite om oljorna
http://www.norrbottensbildemontering.se/Worder/Webshop/12.htm
Det finns återförsäljare lite här o där

Jag handlar här (billigast)

http://www.smorjteknik.se/hur_mar.html

Mitt problem är just en packbox tror jag, som jag skrev tidigare skall jag pröva med den
tillsatsen nästa vecka.
Tillsatsen arbetar just bara på gummi så är packboxen trasig på annat sätt så hjälper det ju inte. funkar det för mig kan ju du oxå pröva
jag gör ett nytt inlägg när jag har fått resultat.

Andra synpunkter från någon??
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Aj Aj har redan beställt kanske någon annan är sugen??
har du testat om det fungerar?

Mvh/gunnar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

låter lysande för min studsande koppling
 
F

F.d. 25042

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Omega tillsatser hjälper förståfrämst hårda och gammla packboxar är den skadad hjälper den inte så mycke den mjukar upp gammla och hårda packningar å packboxar
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Om vi börjar med tråden från början så var det en kärvande växellåda. Sen var det dessutom en huggande koppling som antagligen hugger på grund av en läckande packbox. Enligt texten så ska du slå i Omegan i motorn? Är det motorns bakre ramlagertätning som läcker eller växellådans ingående axeltätning som läcker? Det är två helt skiljda oljesystem och olika typer av oljor, antagligen även olika Omega produkter.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Gäller bara att slå i den i rätt hål då också..
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Godmorgon

Har haft ett långt samtal med smörjteknik igår

jag testar med motorn först, skall köra 50 mil nästa vecka.
Märker jag skillnad då så slår jag i medlet i lådan oxå i förebyggande syfte.
Alternativet är att riva bort lådan vilket jag inte är sugen på.

är det någon som prövat medlet, och vilket resultat blev det isåfall??
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Äntligen :music-icon: har gått och väntat på resultat från omega 917 som jag slog i motorn.
Nu har problemet försvunnit, Kopplingen hugger inte längre. Det tar tydligen rätt lång tid
innan medlet verkar fullt ut

Även växellådan låter bra (Omega 690)

Det tog några månader men nu slipper jag ju riva ut lådan i vinter:music-icon:

Har sett i andra trådar att det är flera som har samma problem,
690 är en långtrådig krypolja som ligger kvar på dreven bra till oss som
har den gamla lådan med separat 5 växel
:music-icon:
Finns massvis att läsa om just dessa oljor på nätet.

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Krångel, växellåda, oljeläckage

Hej Gurra !
Hur mycket olja gick det åt när du böt i växellådan , tänkte göra samma sak .
Skall finnas att köpa Omega oljor i Enköping . Tror att jag har samma växellåda
som i din bil . Har en Fiat Talento (x-tra kort Ducato) med en 1,9 l diesel från
1992 . Tydligen en gammal typ av växellåda med oljesticka , har en uppgift på
1,8 l . Står ibland på olika forum att man skall överfylla växellådan , kanske bara
gäller nyare typ av växellådar.
Mvh Bosse
 
Toppen