• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kräsna gamla gubbar!

H

hianders

Guest
Oj, vad man håller på med dessa gamla älsklingar!!! Ganska så kräsna med maten på gamla dar.

Som ni vet så har vi ju gamlingarna 15 och 13,5 år. De äter lite dåligt av och till och då vill man ju försöka få i dem lite grand i alla fall (precis som man höll på med barnen när de var små). Äldsten har svårt att tugga också så det skall vara rejält uppblött + blandat med lite Cesar el Pedigree. Då blir man lätt frustrerad när han går fram misstänksamt mot matskålen och funderar en stund, kan man verkligen äta detta?!! Jag vet att om de inte äter upp (eller äter alls) så ska man ju låta dem vara så äter de bättre nästa tillfälle. Men, mamma är alltid mamma så man försöker ju få i dem lite. Gamlingen är så tunn ändå.

När Teddi (13,5) inte ville äta i princip på flera dagar så gjorde vi en riskok (5 dl vatten, 1 dl ris och koka 30 min) och blandade lite olja i samt kokade en bit lax och smulade i. Nu har han ätit det i flera dagar och aptiten har kommit tillbaka så vitt vi kan se. Den blandningen är också bra om de är magsjuka t ex.

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

En både sympatisk och gripande skildring av en situation jag så väl känner till, men som kanske inte andra, som inte haft hundar eller andra husdjur vars väl man så innerligt vill, kan leva sig in i. Varför inte ändra rubriken till "kära gamla gubbar"

Grabbarna Grus har nog haft och har ett fint liv hos er. Av våra fyra underbara flattar har vi nu Sella, mamma till de tre döttrarna och snart 12 år, en relativt aktningsvärd ålder för denna ras. Gissa om vi tar väl hand om henne och gläds åt att hon fortfarande är pigg och fortfarande vill vara med på alla de jaktdiscipliner vi tränat henne på i alla dessa år.

Om hon visar minsta tecken på att inte vilja äta som vanligt eller sackar efter på dagliga promenaden, så blir man ju alldeles hispig.
 
H

hianders

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Tack Flat Mates!! Kanske skulle man skriva: Kräsna kära gamla gubbar?!!

Ja, vi tror att de uppskattar och har uppskattat sina liv hos oss. Vi tog ju hand om Teddi när han var 8 år och i höst har han bott hos oss i sex år. Han var väldigt reserverad och rädd när han kom till oss och var genuint avundsjuk på våra egna fostrade Grabbar. Han har blivit bättre med åren och visar sällan avundsjuka numera. Tack och lov!

Vad säger ni som har hundar som äter dåligt, låter ni dem vara och hoppas på bättre "tur" vid nästa mattillfälle?! Våra äter två ggr/dag och man blir förtvivlad om de inte har matlust. Kan ju bero på så mycket och de kan ju inte tala om så man får försöka läsa av dem.

matte o fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Vår kära gubbe (schäfer) blir 11år. För ett år sen gav vi nästan upp, vi hade provat o kombinerade olika hundfoder med några månaders intervall men ingen förbättring av hans håglöshet o tråkiga päls. Träffade Gerts bror som tipsade om ett foder som vi aldrig hört talas om. Snabbt blev han fin i pälsen och många år piggare. Umanade t lek o bus.
:))))
Otroligt vilken vändning och han gillar maten! Han är hund nr sex och känns tyvärr som hans hälsa börjar svikta. De får vi hålla gonen på o ta det beslut vi måste, förr el senare.
Solweig i Misse o Solweig&Gert
 
H

hianders

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Misse - Solweig&Gert - vilket foder fick ni tips om?

Våra äter Acana som inte innehåller något spannmål (som inte är så bra för hundarna). Innehåller mycket lamm och äpple. Ganska så nytt i Sverige. Gamlingen äter Renal som är ett dietfoder för hundar med lite njurproblem som han har. Detta foder kan bara köpas hos vet.

matte och fru hianders/Inger

PS En aktningsvärd ålder för en schäfer har jag förstått!! Blir säkert flera år till! DS
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Kan berätta att vår Nisse blev "uträknad" av veterinären för dryga två år sedan pga njursvikt. Mycket dåliga värden.. Inget att göra...

Men han blev då ordinerad Renal, att äta "livet ut". Han fyller 14 om två veckor och har inga som helst problem längre.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Fasta mattider funkar väldigt bra på vår nuvarande Rottisblandning. Vi kan nästan ställa klockan efter honom. Vid 17 börjar han tycka och svansa runt. :)

Magstrul kan ju göra en jycke lite svår på mat, men det går ju oftast över.
Njurproblem gör hunden tydligen ofta illamående vilket den kopplar ihop med maten, men som skrivits så finns mat som passar bättre då.
Vanligaste problemet vid matvägran vad vi upplevt är dock tandproblem. Eller tandköttsproblem. Det är inte så skoj att tugga med tandvärk. Bra läge att kolla in tänderna på våra kära vänner när dom börjar krångla. Givetvis går detta enklare om dom är van att vi petar dom i tänderna även när dom mår bra. :)
Fram med tandborste och levertandkrämen (hurv). Frugan brukar också använda bicarbonat+lite vatten att borsta med eller Bucadog, som ska vara vårdande för mun och även går att lägga i maten tydligen.
Använt INTE vanlig tandkräm med zylitol med mer, eftersom detta kan vara direkt skadligt för hundens hälsa.

Klappa vovvarna! :)
:dog:
För hundar är livet
/Jonas
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Att välja det rätta hundfodret är ju oerhört viktigt men inte så lätt. Vi har valt Hill´s foder på kycklingbas, som finns i olika "modeller" och anpassade till hundens ålder, och eftersom det har fungerat klockrent på alla våra hundar i många år så gör vi inga förändringar.

Förutom smårester av vad vi själva äter så ger vi dem dagligen mindre portioner av A-fil, som de gillar starkt och som vi tror håller magen i god trim. Vi håller alltid koll på att deras avföring ser OK ut i konsistensen. Färgen varierar dock från ljust till kolsvart beroende på hur mycket "hjorttryffel" dom hittat under den dagliga skogspromenaden och som dom alltid söker och gräver upp.

Alla hundarna kan tappa matlusten i samband med att de som tikar går in i ett slags skendräktighet en tid efter varje löp. Då gör vi ingen stor sak av det utan låter det passera som något naturligt inslag i deras naturliga rytm.

Tipsen i inlägget ovan om att hålla koll på god tandstatus kan vi bara understryka vikten av. Torrfoder ska ätas och tuggas torrt av friska tänder i friskt tandkött!
 

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Hej.

BRIT, heter fodret. Sök på nätet efter återförsäljare. Vi har kontakt m en i Vara.
Lite udda är att GEKs säljer detta foder. Svågern fick slut på sitt BRIT foder och tog ett annat men märkte. På en vecka märktes hur hunden tappade glans i pälsen.
Klappa era hundar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kräsna gamla gubbar!

På min tid åt husdjuren ungefär det samma som människorna. Det fanns inte så mycket dyrt konserverat djurfoder som idag. Djuren mådde bra utan att få njurskador! Gamla blev dom också! Jag misstänker att det ökade saltinnehållet i dagens mat gör att djuren lätt får njursjukdomar. Dagens kött innehåller mycket salt enbart tillsatt för att öka mängden vatten i köttet vilket gör köttindustrin rikare! Den sortens ohederlighet fanns inte förr.

Att djurmatsindustrin skulle välja osaltat kött till sina konserver tror jag inte på! Ofta är saltinnehållet i veterinärmaten skyhögt! Antalet njursjukdomar hos husdjuren har ökat ofantligt sedan mitten på 1900-talet! Dessutom innehåller djurmaten mycket spannmål, något som inte är lämplig mat för hundar och katter! Djurmatsindustrin har på senare år blivit så lönsam att t.o.m. självaste Nestlé har blandat sig i den leken och dom är ju inte kända för att idka välgörenhet precis!

Vill man hårddra detta lite så kan man säga att veterinärerna tjänar dubbelt på sina matkonserver! Först skyhögt pris på skräpmaten dom säljer och sedan kostnaden för behandlingen av de sjukdomar som denna "mat" ger djuren!

Jag tänkte först lägga detta epos under Gnälltråden men det vore ju fel! Detta är inte gnäll! Detta är verkligheten! Girigheten har inga gränser idag!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Flat Mates - våra Grabbar får också en skvätt a-fil varje dag. När vi ätit vår fil på morgonen/fm så får en av dem en klick på golvet, en slickar skeden och en slickar tallriken. Vi tror också på att det är bra även för hundmagar.

Vi har aldrig varit duktiga med tandborstningen, tyvärr. Nu använder vi Bucadog ibland. Men framförallt så får de en bit tuggpinne efter maten för att tugga "rent" i munnen. Vi tycker under alla år att de inte haft någon dålig lukt i munnen så det lär väl ha fungerat ganska så bra.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Jappe - tänk om du har rätt! Vilket elände för alla dessa husdjur och deras ägare skulle inte dina teser innebära! Att de kommersiella djurfodren är dyra kan vi väl alla skriva under på, men att de skulle vara direkt olämpliga för våra hundar, katter m fl vore alltför svårt att ta till sig.

För att ö h t kunna diskutera hur det verkligen står till fordras ju ingående kunskaper, som vi i första hand ska kunna hitta hos veterinärer och inom djurfoderbranschen . Dessa finns och alla är inte korrupta, köpta eller oärliga; jag hoppas att det finnas några sådana i klubben, som kan träda fram med litet fakta!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Veterinärer och djurmatstillverkare har säkert kunskaper i ämnet men "någonting" håller dom tillbaka när det gäller att korrekt redovisa kvalitén i de produkter dom saluför under en mängd fantasifulla namn!

Det har gjorts en del fristående undersökningar som har visat på betydligt högre saltinnehåll i dyr veterinärmat än i billig djurmat som säljs i dagligvaruhandeln! Detta betyder givetvis inte att all djurmat som säljs relativt billigt i affärerna är bra! Viss djurmat som säljs i daglivaruhandeln, även kända märken, är klart olämplig som djurföda!

Datorbyten m.m. har gjort att jag inte hittar dessa undersökningar nu men hettar det till i ämnet kan jag börja leta efter dem igen!

Efter några av dessa undersökningar har viss veterinärmat fått nya innehållsförteckningar tryckta på påsarna. Frågan är om innehållet har ändrats också!

Jappe

PS. Den här branschen är mycket lönsam och tar fram människans sämsta sidor! Jag googlade runt lite i ämnet och fick bl.a se detta! Ett exempel bland många: Iams Cruelty - YouTube DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Ang. hundars tänder....
......det behövs orensade ben och då framförallt lederna, för att hålla tänder, käkmuskler och tandkött friska.
En märgpipa gör inte mycket nytta.....de slickar och suger ut märgen och så blir oftast benbipan liggande kvar.

Att veterinärer rekomenderar tandborste, kan jag inte förstår....för mig helt främmande !

Hunden har fyra "verktyg" för att bearbeta ett fällt byte, och vilka alla måste få arbeta hårt och regelbundet, för att hålla sig rena och starka..... så tex en ledknota från nöt är perfekt, där det finns senor, kött, brosk och ben.

Med verktyg som tänderna längst fram har de tex till att plocka fjädrar,dra ut senor....huggtänderna fälla och hålla fast bytet...."knivarna" bakom huggtänderna, skära av tex senor och kött....och så krosständerna längst bak för de grövre benen, men även för att smula i sig brosken.
Att knotorna är stora i förhållande till hunden ser jag bara som en fördel....jag gav tidigare valpar råa leder från oxe, som var större än valpen själv.

Det är ju meningen att tänder skall hålla sig friska livet ut, med tanke på att det är en överlevnad för djuret........ så själv försöker jag ge dem så naturlig omvårdnad som möjligt. Har aldrig haft problem med varken tänder eller tandkött under alla år jag haft hund/uppfödning.

Så även detta med att ge torrfoder i tron att det håller tänder rena, käns för mig bli ganska marginellt.

Även om jag inte tycker om nöjjesjakt, så tror jag nog att jakthundarna är bland de hundar som mår bäst i de flesta avseénde.

mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Ang. hundfoder......

....... jag kan uppleva en "röd tråd" runt detta dyra veterinärfoder.

För det är enligt mig väldigt många som går på detta DYRA foder och som jag upplever i vissa fall helt onödigt.

För det kan i ett tidigare veterinärbesök av tex en enkel magåkomma med diaré som följd....fått rekomendationer att köpa deras foder. Och som jag ser det oftast helt i onödan.... för vad gör vi människor med en magsjuka, vi slutar äta och dricker mycket istället.
Men efter några dagars tillfrisknad, så äter vi samma mat igen....men då fräsch.

I de flesta fall tror jag att hunden bara inte har fått tillräkligt med bakterieflora som valp och när den då kommer i kontakt med nya bakterier som tex unghund.... så blir det en reaktion i magen ett par dagar, vilket inte behövde någon dyr veterinärvård från början.... och framför allt inte för hundförarens oro, rekomenderas dyr mat.

Jag vet inte hur det är i dag, men förr så kunde handlarnas svenska fodersäckar ha bl.a endast innehållsförtäckning "Protien", utan att ange om det var animaliskt eller vegetabiliskt...... för var det vegitabiliskt, så kom 70 % ut i andra ändan av hunden. Men vid animaliskt, så kom det ut bara 30 %.....men det är många år sedan, så jag vet inte hur riktigt detta är i dag.

För mig är detta obehandlade blötfoder med fågel, fisk och nöt (Priima, Örby) som gäller, med torrfoder som ett litet kompliment....tidigare fick hundarna under 17 års tid, slaktavfall från ett slakteri av nöt. Och det är absolut det bästa foder jag kunnat ge dem.... tyvärr så drogs det in för ett antal år sedan.

Från ca 1-års ålder, så har jag gett dem högst ett mål om dagen..... och hoppar även regelbundet över en dag, eftersom jag anser att deras magar behöver vila och inte är anpassade till tex 2-3 mål om dagen. Vilket jag tror leder till magkatarr med stress och oro.
Men framför allt så är jag noga med att de får i sig så mycket bakterieflora som möjligt som valpar....... har haft ytterst sällan magproblem, de kan i princip äta allt naturligt utan att störa magen.
Som ex. så blev Texas under sina 11 år...lite lös i magen i två dagar och då rann det inte ens. Och för övrigt så behövde han aldrig besöka veterinär under dessa 11 år för skada/sjukdom.....och de andra har klarat sig på liknande sätt.

De får aldrig mat under samma tider, eftersom naturen fungerar inte så.....och så slipper jag detta med att deras "inbyggda matklocka" aktiveras, och då utan stress och förväntan.... för både mig och hundarna.
Alltid maten efter kl 16 och framåt.... vilka vildhundar får maten serverad utanför lyan på morgonen, utan att jobba en dag eller två för den.

mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Tack Flat Mates!! Kanske skulle man skriva: Kräsna kära gamla gubbar?!!

Ja, vi tror att de uppskattar och har uppskattat sina liv hos oss. Vi tog ju hand om Teddi när han var 8 år och i höst har han bott hos oss i sex år. Han var väldigt reserverad och rädd när han kom till oss och var genuint avundsjuk på våra egna fostrade Grabbar. Han har blivit bättre med åren och visar sällan avundsjuka numera. Tack och lov!

Vad säger ni som har hundar som äter dåligt, låter ni dem vara och hoppas på bättre "tur" vid nästa mattillfälle?! Våra äter två ggr/dag och man blir förtvivlad om de inte har matlust. Kan ju bero på så mycket och de kan ju inte tala om så man får försöka läsa av dem.

matte o fru hianders/Inger

Jag tror att det är vi människor som manipulerar dem med maten, som då gör att de själva omedvetet tynar....utan denna felriktade påverkan av husse/matte, så är det ingen frisk hund som svälter ihjäl. Som våra barn... :)

Och då tror jag det är viktigt, att få hunden att känna sin måltid som om det vore den sista den får..........

För många år sedan tog jag tillbaka en härlig avkomma, en tik som då hadde blivit 1 år.
Problemet var att hennes torrfoder alltid stod framme i det tidigare hemmet och att hon oftast fick lite extra gott i köket av barn och matte.

Så när det var dags att äta här, så luktade hon bara lite ogillande i skålen.....och så fort hennes huvud reste sig från den orörda matskålen, så var det en annan hund som brutalt tryckte undan henne, som då redan hadde blixtsnabbt ätit upp sin egen mat innan.

Om hon ville överleva i denna flock, så måste hon börja lära sig att försvara sin mat....och det var ett val som hon själv fick ta.
Hon trodde att samma regler gällde här, men efter att 2 veckor hadde gått med lite sporadiskt ätande i skålen och ett väldigt avmagrande.... då plötsligt en dag förstod hon valet, och hon valde då att vara med.

För då började den naturliga överlevnadsinstinkten att träda in som hon hadde med sig som valp, och hennes huvudet lyftes aldrig hungrig från skålen från denna dag och ingen vågade fram till hennes skål föränn den var "diskad".
Sedan dess har det aldrig varit problem med hennes aptit....äter som om alla mål vore den sista måltiden.

I dag är Chicita snart 12 år och bor fortfarande med oss. Hon har varit en mycket stor glädje för mig och en tillgång för flocken i många år....... har aldrig behövt besöka vet. för varken skador eller sjukdom.

mvh Stig
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Ja!
Det jag egentligen avsåg att skriva om fasta tider var det att om hunden inte äter på den tid som den normalt har skålen nere så tar man upp skålen. Tror jag glömde skriva det.
Fasta tider är nog si och så om det är bra. Ska man gå riktigt till urfäderna så kunde det gå dagar mellan riktiga skrov. Men hundar klarar inte riktigt det lika bra. För mig och frugan är det dock bra med fasta tider, så vi inte glömmer det. :p

/Jonas
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Kräsna gamla gubbar!

Någon här ovan har skrivit om flera sätt att tjäna pengar på "onödiga" hundfoder.
Det stämmer även vad det gäller rekommenderad mängd som står på paketen.
Mer åtgång - mera vinst.

Många blir oroliga om inte hunden äter upp "sitt" mål, kanske har den bara fått för mycket.
Tänk på att belöningsgodis också är mat.
Har haft många hårt arbetande hundar som inte ens de behövt den mängd som stått på paketen.
Ca 80-90 % av förslaget på paketet tycker jag brukar stämma på mina hundar.
Titta sen på hunden hur den ser ut, minska eller öka maten efter behov (det tar någon vecka innan man ser förändringen).

Håller med om vad som sagts: Ett mål om dagen på lite varierad tidpunkt.

/Leif
 
Toppen