• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostnad utomlands för dataroaming

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Citat:
Under söndagen blev det klart att Arbetsförmedlingens generaldirektör, Angeles Bermudez-Svankvist, får sparken. En av anledningarna är att hon under de senaste 18 månaderna dragit på sig en telefonräkning på hela 311 000 kronor. Av det beloppet stod 280 000 kronor för datatrafik utomlands via så kallad dataroaming.

Att inte stänga av roaming på din telefon kan bli en dyr affär, inte minst om du har en smartphone. Smartphones brukar ständigt skicka och ta emot data över internet, och det enda sättet att undvika att drabbas är att stänga av dataroaming helt och hållet.

Så här gör du
Roaming brukar normalt vara avstängt som standard i din smartphone, men det kan vara en god idé att dubbelkolla det innan du åker utomlands. Det finns två sätt att begränsa telefon och datatrafik, antingen stänger du endast av datatrafik helt och håller eller så slår du av endast av dataroaming.

Skillnaden är att om du endast stänger av datatrafik helt fungerar det inte ens hos din egen operatör. Stänger du av dataroaming stängs datatrafiken endast av när du är utomlands.

Android
För att stänga av all datatrafik i Android kan du hålla ned strömbrytaren och välja ”Avaktivera datanätverk” i den meny som visas. För att stänga av dataroaming går du till följande:

Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk

Se till att rutan som heter ”Dataroaming” är avmarkerad. Trådlöst internet kommer fortfarande att fungera även om stänger av dataroaming.

iPhone/iPad
För att stänga av dataroaming på en iPhone/iPad går du till följande:

Inställningar -> Allmänt -> Mobilnät

I menyn kan du välja att stänga av alla datatrafik (utom trådlöst internet) genom att avaktivera knappen som heter ”Mobildata”. Vill du endast stänga av dataroaming väljer du att avaktivera knappen som heter ”Dataroaming”.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad utomlands för dataroaming

Me kontantkorttelefon med ett internet abonemang kan man inte drabbas av höga räkningar?

F

F.d. 52943

Guest

Me kontantkorttelefon med ett internet abonemang kan man inte drabbas av höga räkningar?

Det man satt in kan försvinna oerhört snabbt - sedan står man utan fungerande telefon tills man laddat in mera pengar på kortet.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Inga stora pengar.
Kan söka upp ett wifi någonstans och ladda nytt telefon.
Narturligtvis har man inte Roaming förkryssat

F

F.d. 52943

Guest

Inga stora pengar.
Kan söka upp ett wifi någonstans och ladda nytt telefon.
Narturligtvis har man inte Roaming förkryssat

Då missförstod jag kommentaren - jag trodde du menade att min inte kunde förlora stora pengar vid dataroaming om man har kontantkort.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

EU ger sig inte: Roamingavgifter ska bort

Computer Sweden:

EU-kommissionen står fast vid målet att avskaffa roamingavgifter i EU. Ett förslag kommer att presenteras den 11 september.

Det sade kommissionens talesman i telekomfrågor, Ryan Heath, vid en pressbriefing på torsdagen.

– Jag kan bekräfta att vi fortfarande planerar att ta bort extraavgifter för roaming, sade han och tillbakavisade medieuppgifter om att kommissionen har ändrat sig.

Den 11 september håller kommissionens ordförande José Manuel Barroso sitt årliga tal om "tillståndet i EU" och väntas tillkännage förslaget då.

En källa i kommissionen sade att det slutliga målet fortfarande står fast även om det har skett ändringar i kommissionens metod för att uppnå målet.

– När man byter från ett gemensamt pristak i hela EU till att kunder inte betalar mer för roaming än för andra tjänster hemma så leder det till att folk kommer att betala olika mycket i olika länder, sade källan.

– Vi måste också se till att inte alla skaffar sig mobilabonnemang med operatörer i Litauen, där priset är lägst. Det är otroligt komplicerat att räkna ut, fortsatte källan.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

EU ger sig inte: Roamingavgifter ska bort

Computer Sweden:

EU-kommissionen står fast vid målet att avskaffa roamingavgifter i EU. Ett förslag kommer att presenteras den 11 september.

– Vi måste också se till att inte alla skaffar sig mobilabonnemang med operatörer i Litauen, där priset är lägst. Det är otroligt komplicerat att räkna ut, fortsatte källan.

Varför gäller inte EU:s vanliga regel om fritt utbyte av tjänster mellan länderna? :confused:

Storslagna planer som kanske slutar med att EU slår knut på sig självt, vilket har hänt förr! :D

Spel för gallerierna, kanske! :cool:

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 661

Guest

Eller så kontaktar man helt enkelt sin operatör och ber dom stänga av all datatrafik så fort man åker utomlands så slipper man fundera på det här överhuvudtaget. Så gjorde jag och den tjänsten ligger nu på mitt abonnemang tills att jag väljer att ta bort den.

Toppen