• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad husbilsresa

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sitter och planerar inför pensionen, det är visserligen typ 20år kvar men jag vill vara ute i god tid :cool:

Varje år längtar jag till snön för att sedan svära över hur jobbigt det är att skotta och längtar till sommaren så vi funderar på att förlägga våra vintrar lite längre söderut och kanske flyga hem för en eller ett par veckor i någon skidbacke.

Tidigare var vi inställda på att köpa ett hus men inser (vi har idag villa, sommarnöje och husbil) att det är j-igt avkopplande med husbil (framför allt för en arbetsnarkoman som jag som inte kan vara still i 5min)...

Ni som har tillbringat/tillbringar vintrarna utomlands hur ser er resa ut ekonomiskt?
Nej jag vill inte veta vad ni tjänar utan en enkel redogörelse för vad det kostat att ta sig ner och hem samt i landet/länderna man befunnit sig i.
Typ bro/färje/väg-avgifter, bränsle, ställplatser, mat osv.
Jag vill gärna även veta hur länge ni var borta.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Din fråga är lite som att fråga Hur långt är ett snöre? Allt beror ju på dina val.

Hur långt söderut tänker du dig och hur mycket omvägar vill du köra?
Vilken bränsleförbrukning har din bil?
Betalvägar eller gratisvägar?
Vilken färja och dag eller nattfärja?
Fricamping, gratisställplats, enkel camping eller lyxcamping?
Laga all mat själv eller äta ute mycket?

Just för att det är så olika förutsättningar skriver jag inte mycket om ekonomin i min artikel om övervintring. Däremot hoppas jag du kan hitta lite annat matnyttigt i den.
Lycka till med drömmandet och planerandet. Man har ju glädje av en resa tre gånger, innan under och efter resan. Just nu i dessa coronatider njuter jag av minnet av mina resor och planerar framåt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag förstår att du är nyfiken Bäckis1843, det var jag själv en gång i tiden. Det jag kan bidra med för att stilla din nyfikenhet i dagsläget är att ge dig lite siffror från vårt resande.
Söderut:
- Resa ca 300 mil x 2 x dieselpriset = 7 - 10 000:- Vår husbilsförbrukning och sätt att köra hamnar i regel under 1l/mil
- Vi undviker betalvägar av flera anledningar, annars upp till ett par tusen per land (vad jag har läst här på forumet)
- Vi betalar ca 5 000:-/månad för djurfri **** camping i Spanien
- broar (Öresund & Stora bält) inte båtar, kostar oss ca 700:- till 800:- per överfart
- sen får du lägga till utflykter, tvättkostnader (kläder) och andra utsvävningar. Maten är ungefär som hemma...

Norrut: Norge sommartid
- Detta går inte att räkna ut mer än antal mil x dieselpriset
- ofta fricamping
- dusch, mat, tvätt och andra utsvävningar tillkommer. Nu är NOK värda samma som våra pengar, men så har det inte alltid varit...

Ovanstående är bara liten fingervisning som jag har snickrat direkt ur huvudet för vi har inte sammanställt konkreta kostnader från en endaste resa vi gjort. ...och hur du än räknar så lägg lite till! Livibil har gett en väldigt fin beskrivning av läget så nu har du i alla fall lite att bita i.

1617173914551.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är du inte lite tidigt ute? Mycket kommer säkerligen att ändras under åren fram tills du blir friherre.
Både ja och nej.
Ska jag gå vid 65 så är det några år kvar.
Men jag och frun funderar på att sluta redan mellan 50 och 55 och leva på sparpengar i 10-15år och då är det inte så långt kvar...
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
En nästan omöjlig fråga att svara på när man i stort sett bara vet de fasta kostnaderna någorlunda dvs bränsle, överfart, biltullar eller ej. Ställplats eller camping kan göra "boendet" nästan dubbelt mot ställplatser.
Försöka få till en "vardag" eller ränna på restauranger , utflykter mm som vid en ordinär charterresa ?
Vi lagar stordelen av maten själva som vi även gör hemma men går ut och äter ibland.
Vi bor ej på campingar utan föredrar ställplatser som brukar ha den service vi behöver vi har ju "huset" med oss.
Promenerar och cyklar runt på dagarna och gör i stort sett som vi annars gör MEN med bättre väder.
Vi är inte snåla på något vis utan unnar oss det vi gillar.
Så hur dyr en vintersäsong blir styr man själv men jag vill påstå att vardagen blir billigare för våran del så det är dom fasta kostnaderna man inte kommer undan. Men å andra sidan är det andra kostnader man slipper undan , ex vis värmekostnader hemma en vinter som inte är en föraktfullt kostnad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jo visserligen har det stor betydelse om man ligger på ställplats och äter ute varje dag mot om man lagar själv och står i naturen.
Men om 10st svarar och har kostnader på en total resa på 100-200 000kr på två veckor så får man både ett hum och ett snitt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
För ca 4 år sedan räknade vi ut vad resorna och 6 månaders vistelse på camping i Spanien kostade.
Hela kalaset kostade ca 43 000 SEK. Tyvärr har jag inte kvar utgifterna specificerat.
Summan inkluderar en hel del besök på restaurang o d så det går säkert att få ner kostnaden om man vill.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag gör ett överslag på ett halvårs resa på totalt 700 mil då vi lever gott, övernattar på bra platser och kör en hel del på betalväg hamnar jag på ca 165’ för 2 personer. Själva resan utgör ca 50’ och resten är kostnaden för ett gott liv under 6 månader. Givetvis går det att minska den summan rejält.
Till detta tillkommer andra kostnader för husbilen än drivmedel och ev hemresor. Just hemresorna måste dock kvittas mot att slippa betala förlängning av reseskyddet.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, sommaren 2018 var vi på en 25 dagars turné i Norge och Sverige. Vi åkte 512 mil.

Utfall:
Brobizz Norge: 600 kr
Diesel: 7.680 kr
Övernattningar: 2.435 kr Snitt 97 kr/natt
Äta ute: 1.165 kr totalt.
Handla mat under resan: 600 kr
Mat vi fyllde bilen med innan vi åkte: 1.000 kr
Summa: 13.480 kr
 
Toppen