• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kordinater i Tom-Tom Go 520

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025
Jag har ovanstående, som jag är nöjd med. Men jag har ett problem, vet jag vilken kordinat jag ska till, och lägger in den, kommer jag likt förb... fel. Frågar jag navigatorn var jag är så stämmer det inte alls med ex.vis Gogle Eart. Har svårt att få kontakt via Tom-Toms hemsida. Någon som vet vad som måste göras?
Hälsningar
Fredie W

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kordinater i Tom-Tom Go 520

Kan det vara så att formaten skiljer? I min TomTom (One XL) kan man välja hur koordinater ska presenteras/läggas in. Olika kartor har olika format. Ett format är grader.minuter.sekunder. Ett annat är grader.minuter,minutdecimaler (hundradelar i stället för 60-delar). Bifogat finns en räknesnurra i Excel som omvandlar mellan olika format - prova och se om det hjälper.

Bilagor

• degree_format_conv.xls
    22,5 KB · Visningar: 49

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Fredie W. Är du säker på att du använder samma enhet. Här är en kopia av ett tidigare inlägg som jag har skrivit. (Så bry dig inte om att det står Nokia i texten.)

Det används i huvudsak tre varianter av koordinatsystem, decimalgrader eller decimalminuter eller decimalsekunder. Decimalgrader stegar i hundraenheter, de andra två i sextioenheter, och decimaler för "finjusteringen på slutet" i minuterna eller sekunderna.
Således ex. 45° 30' 00.00" är samma som 45.500000° som förmodligen är enheten som (Nokian) vill ha, och som gör att du hamnar fel.

Hoppas det är svaret på din fråga. M.v.h. JANKRO

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025

Jag fick dagen efter ett telefonsamtal från en medlem , som har samma typ av navigator. Han förklarade, ungefär som ovanstående kommentarer, att jag hade ett inställningsfel. Nu blir det rätt.
Tack Ulf Hed 98

Hälsningar
Fredie W

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Om man går in på ARCHIESCAMPINGS så hittar man både POI-filer och Excel-filer till campingar. I båda fallen för olika GPS. I Excel-filerna kan man finna ut hur ens egen GPS vill ha koordinater inmatade. På PoiEdit - Main kan man bland annan byta "formar och på Converting Addresses to/from Latitude/Longitude in One Step (Geocoding) finns möjlighet att hitta "egna" koordinater.
Innom kort så kommer Archie att släppa några nyheter som exempel POI-filer till andra navigeringsutrustninger än GPS (mobiltel, PC osv.) Samt information om vilka campingar som erbjuder trådlös Internet.
//Conny

Toppen