• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kordinat i Mio

F

F.d. 2692

Guest
Är det någon som vet hur man slår in kordinaten från SCR-camping på en Mio C710
ex Lat 61 20 607 Long 16 2 846

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025
Sv: Kordinat i Mio

Jag skrev in koordinaterna såhär i vår Mio 710:

N61(gradertecken)20'6.07" E16 (gradertecken)2'8.46"

då omvandlar Mio det till följande (om du kikar in i historiken menyn) Markera den posten och kör efter den:

N61.3350181(grader) E16.0356826(grader) Leder till en namnlös väg nära Ovanåker, vet ej om det är dit du tänker dig, verkar det stämma?

Den koordinaten du har anget är skriven i WGS84 systemet Mio omvandlar till RT90 dvs rikets täckning systemet.
Har jag lärt mig detta på sensommarträffen vi just varit på med Husbilsklubben!

Lycka till
Lena
:yes:

F

F.d. 2692

Guest

Hej Lena,
Kordinaten ska leda till Alfta Bad och Camping och tyvärr har jag inte min GPS här så jag kan inte kolla. Om jag nu inte ute och cyklar så handlar det om grader och minuter och sekunder och då kommer här nästa som ska leda till Almöns Camping: 58 3 750 - 11 45 776. Hur stämmer det då om man har ett tal på över 70 om det handlar om minuter och sekunder. För det är väl fortfarande 60 sekunder och minuter som gäller även om man skulle önska att det var fler.

Janne

F

F.d. 8506

Guest

Är det verkligen WGS84 som SCR använder, jag har en Mio 269 och när jag har kört efter kordinaterna till olika campingplatser så hamnar jag inte på rätt plats, kan slå fel på kanske 1 kilometer eller något sånt.
Svenne

F

F.d. 839

Guest

Svenne,

Da ar det nagot fel ifall det slar fel pa en km eller mer. Tror personligen att det beror pa co-ordinat omvandlingen mellan grad och decimal system. Skillnaden mellan WGS84 och ett annat system bruka ligga pa max 226 meter sa det ar sakert nagot galet nagonstans.

F

F.d. 8506

Guest

Det märkliga är att när jag kör efter koordinaterna utomlands så kommer jag rätt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Positionen Lat 61 20 607 Long 16 2 846 skall skrivas Lat 61 20.607 Long 16 2.846
och då hamnar man rätt på Alfta Bad & Camping.

På vårt sätt att ange positionerna på Husbilsplatserna blir det:

GPS: N61 20 36.4 E16 02 50.8   

F

F.d. 2692

Guest

Gunnar,
Tack det var precis vad jag sökte, även stort tack till rolly för sina inlägg både här och på annat ställe ang koordinatdjungeln. Inte konstigt att man är med i klubben med all denna kunskap.

Toppen