• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kopplingsvajer Fiat Allegro 2000

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Hej!
En god vän till mig har en Fiat allegro husbil årsmodell 2000. När vi var ute i påsk hoppade kopplingsvajern av vid körning. Som tur var farten låg och vi kunde stoppa bilen utan problem. Vi lyckades sätta tillbaka vajern som hade hoppat av vid kopplingspedalen.

Husbilsfirman där bilen köptes säger att detta är normalt och vill därför inte åtgärda felet. För mig låter det som att det är en förslitning på kopplingspedalen som för övrigt är i plast eller att vajern behöver sträckas.

Är det någon här som har råkat ut för något liknande och vad gjorde ni för att åtgärda felet? Det är inte så trevligt att köra en trafikfarlig bil.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde det samme på en 1999 model - fikk på plass wiren et par ganger selv, men siste gangen gikk det ikke så jeg kjørte uten kopling fra siste ferje på kystriksveien (FV 15) i Nordland til Bodø hvor vi fikk orden på bilen. Der var det en plastpropp som hadde forsvunnet i enden på en aksling i koplingshuset. Hele veksellådan måtte ut for å rette den feilen. Veksling uten kopling er ikke enkelt, men det går. Dere var heldige at det var kun ved pedalen dere hadde problem - andre enden av wiren er vanskeligere.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Peugeot J5 1990, kopplingsvajern hade rört sig ur läge vid torpedväggen och nästan gnagts av mot plåten. Det var två trådar kvar.
Detta gjorde att kopplingspedalen fastnade nästan nere vid golvet, men det gick att komma ifrån det trafikljus jag stod vid och komma över en bro till andra sidan. Som tur var hade jag hört att dessa vajrar kan gå av och hade en med som jag bytte till på plats.
Kanske inte riktigt det du upplevde med din bil. Den låsning som satt på min pedal för att hålla vajern på plats var deformerad. Men lite najtråd löste problemet tillfälligt.
Nu har jag fixat till låsbricka och allt är ok igen.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Tack för svaret men jag tror inte det är samma på en 1990 och en 2000. På Allegron sitter det en ögla på vajern som hakar i kopplingspedalen. Jag tycker det borde gå att spänna vajern så att den inte hoppar av.
 
Toppen