• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsproblem 2,5 Td 1993

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Förra hösten fastnade jag i en backe. det hade regnat i flera dagar. Men kom loss till slut men kopplingen blev plågad.
Nu när jag tar fram husbilen så går det inta att lägga ur växeln. Skruvar muttrarna på kopplingsvajern in och ut ett flertal gånger. Då går det att lägga i och ur växlarna. Men när den har stått några dagar så är det samma sak. Har även testad att ha den parkerad men ingen växel i men ingen skillnad.
Har hört att kopplingen kan börjar klibba om den blir plågad och att det enda är att byta kopplingen.
Nu till min fråga är det svårt att byta kopplingen själv. Är det mycket som behöver lossas sedan är det där med centrering av kopplingen svårt?
Har sökt på forumet men hittar ingen tråd som handlar om detta
Är det någon som har koll på vad det kan kosta att lämna in?
Ha det

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsproblem 2,5 Td 1993

Ringde till 2 olika firmor den ena ville ha 12000kr och den andra 10500 inklusive koppling och arbete.
Det känns tungt, mycket tungt
Ha det

kentsynne

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

det kändes riktigt dyrt eller så fick jag det riktigt billigt, jag betala 6500 för allt visserligen så är det en liten verkstad men ändå.
mvh Kent

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det kan vara lamellcentrumet som kärvar på splinsen för ingående axeln till växellådan.
Har den stått över vintern är det möjligt att det blivit beläggning/rost på axeln.
Försök motionera kopplingen flera gånger genom att ha växel ilagd när du startar motorn, eller sticker bilen iväg då?
//W

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det var så jag märkte att det var något fel. Åkte in i staketet. Men jag har hört någonstans att om man bränner kopplingen så kan det bli detta felet. Har ingen koll själv. Att det blir så dyrt är att det tar många timmar. Dom pratar om att kamaxeln går igenom kåpan och där sitter ett stödlager.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Dra åt alla bromsar hårt även handbromsen, koppla ur och ha ettans växel i. Slå till startmotorn så lossar kopplingen som ibland kan fastna mellan tryckplatta och lamellcentrum. Händer ofta på mina bilar som står stilla under vintern.
Startade i förra veckan min Amazon på detta sätt och fungerar nu som vanligt.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

TAAAAACK
Gjorde som Bror skrev. Bilen stod kvar och växeln gick att lägga ur och i.
Det fungerade tag vare er så har jag sparat 10000kr. Det känns underbart. Vilket forum. Man har ett problem skriver om det. och på några timmar har man flera svar.
Stor kram på er alla

Toppen