• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsfundering

turri

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Fiat ducato 2.8 idTD -00 och jag tycker att kopplingen tar ganska högt upp, det är inte så att kopplingen slirar eller så, så jag undrar hur det skall vara om det är ok, det är väl självjusterande koppling vad jag förstår. Det fungerar bra men vill inte att kopplingen ”tar slut” när vi är på resa till sydligare breddgrader.

Peter

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsfundering

Hej, jag tror det finns 2 typer. Den ena går att justera och den andra går ej.

Fiat Kungsbacka tipsade om att man själv kan testa om kopplingen är slut på följande sätt: Stå stilla med handbromsen dragen, lägg i 4an gasa ordentligt och släpp kopplingen häftigt. Då skall motorn dö, om inte: byt koppling.

På vår bil provade jag först följande: körde i typ 50 km/tim på 3an. Därefter la jag in 4an och gasade fullt och släppte kopplingen. Kopplingen skall då inte slira utan kännas stum.
På den husbil som jag testade detta slirade kopplingen lite. Då gjorde jag "Fiattesten" och motorn varvade trots att kopplingen var helt i översta läget.

Därför åkte jag till företaget som sålt bilen och en serviceman testade. Han testade under körning och menade på att det var ingen fara med kopplingen. Jag gav mig dock inte utan bad honom göra "Fiattesten". Kopplingen slirade och motorn varvade. Därmed kunde han inte längre slingra sig utan han tog in bilen på verkstaden och bytte kopplingen på garanti.

Lycka till /Roy

turri

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2025

Hej ,tack för tipset! Jag har gjort "Fiattestet" och motorn stannar omgående så då är det nog ok.:)

F

F.d. 3297

Guest

Det är ju när man trampar NER kopplingen som den "kopplar ur".

Så din fråga med kopplingsfunktion "högt uppe" tyder på "nyjusterad"
koppling.
Det är när kopplingspedalen börjar närma sig golvet som det
"börjar bli spännande" och en justering rekomenderas.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

"Förr i tiden" hade man en fjäder som drog bort urtrampningslagret från kopplingens tryckplatta, och då kunde man känna ett spel innan man kände motståndet från tryckplattans fjädrar när man tryckte ner pedalen.
Numera använder många medroterande urtrampningslager, där det ligger mot tryckplattan hela tiden och det finns inget spel.
Om man då tar handen och lyfter kopplingpedalen och då känner ett "spel" dvs att man kan lyfta den en bit från dess viloläge är allting OK.
Med detta arragemang kan man slopa justeringen av kopplingen,
//W

Toppen