• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsbyte Fiat 3,0 Hymer B 614 SL

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Bilen, en Hymer 614 SL 2007, vill gärna skutta om man inte parerar koppling och gaspådrag exakt vid start så jag funderade på att byta kopplingen för behagligare körning. Har fått in priser som gör att jag baxnar lite, det ena på 36 500 och det andra på 37 130 kr. Har någon av er gjort liknande och till vilket pris, bor i Båstad?

Arbetstid Byte av koppling 860,0 minuter 11 395,00
Kopplingskit 11 000,00
Bultsats till svänghjul 244,00
Urtrampningslager 2 100,00
Dubbelmasse svänghjul 10 847,00
Red Line MT-85 75W85 Quar 1 087,50
Summa 37130,00

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag bytte för ett par år sedan för c:a 22000:- De bytte inte svänghjulet för det behövdes inte.
Arbetet var likvärdigt i pris men material var betydligt billigare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns ju olika prissättningar och priser på delar och var firmorna tar delarna från, men 37.000:- för delar och arbete var nog nytt rekord för det brukar klagas över runt 22 till 24.000:- tidigare.
Om man söker på komplett sats med dubbelmassesvänghjulet och allt annat som du troligen behöver om det studsar/tuggar när man åker iväg så hamnar man på prisnivån för delar som också finns olika "fabrikat" på, men då hamnar man ungefär här nedan.
Skärmbild 2025-09-24 142448.png

Men SACHS är ju ett erkänt märke i alla fall.
Skärmbild 2025-09-24 133437.pngSkärmbild 2025-09-24 133531.png
Två andra bra "fabrikat" som funkat ok. genom åren är faktiskt dessa också.
Skärmbild 2025-09-24 132353.png
Det går att hitta lite bättre priser också men....

Det blir nog andra priser beroende var delarna kommer ifrån eller om det finns en Fiat stämpel på askarna.
Du får se det som en upplysning av prisskillnader bara och göra en bedömning, och firmor får ju naturligtvis köpa in och ta betalt från sina leverantörer efter eget behov.
Det finns ju med ny Red Line växellådsolja för en tusenlapp i prisförslaget också i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Jag bytte själv för några veckor sedan. Köpte komplett med svänghjul och huvudcylinder från Autofixer för ca 8000 kr. Bytte på garageuppfarten.
Jag tycker du skall höra runt på småfirmor. Kanske över ett lite större område. I England är det en kille som heter William som åker runt och byter koppling för folk hemma hos dom. Ligger ute filmer på Youtube. Han inspirerande mig till att byta själv.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag bytte själv för några veckor sedan. Köpte komplett med svänghjul och huvudcylinder från Autofixer för ca 8000 kr. Bytte på garageuppfarten.
Jag tycker du skall höra runt på småfirmor. Kanske över ett lite större område. I England är det en kille som heter William som åker runt och byter koppling för folk hemma hos dom. Ligger ute filmer på Youtube. Han inspirerande mig till att byta själv.
Sett filmen. Duktig kille. Sett andra filmer. Verkar vanligt med rullande verkstäder med stor kunskap. Fixar bilar där märkesverkstäder går bet.

Bra fixat av dig. Grattis

Senast ändrad:
Toppen