• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsbyte Ducato 3.0

F

F.d. 29830

Guest
Vår Ducato med 3.0-motorn som gått drygt 8000 mil har börjat slira på kopplingen. Har fått offert på byte cirka 14 000 kr. Är det någon som har bytt koppling i Tyskland, har koll på priset och kan rekommendera en verkstad?

lyttge

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsbyte Ducato 3.0

Jag har bytt påvåran bil som hade gått c.a 6000 mil,utrfördes av Bengt i Örkelljunga
Vid demonteringen konstaterades att lamellerna ej var så slitna, med nya lamellerna
så hade jag glapp i pedalen som jag inte hade förut. Kolla så att du har glapp i pedalen

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Hur kollar man om kopplingen är rätt justerad ?

När kopplingspedalen är helt uppe så skall man kunna lyfta den ytterligare nån/några cm till med handen, går inte det så skall den justeras om det finns nån form av justering annars är risken stor att den slirar.

Åt andra hållet så skall de ju ha kopplat ur innan pedalen går i golvet, några cm där oxå.

Vilka mått rent allmänt för alla vägfordon med koppling som gäller beror på märke, modell, vajer eller hydraulisk koppling, manuell justering eller automatisk justering.

Kontrollera först så att det finns spel i pedalens övre och nedre läge( kopplat ur ) och om spelet går att justera innan byte av koppling.

Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest

Hej Catman!
Kolla med Malmlings (AD-bildelar) i just Säter vad han kan ge dig för pris.

PS: Kul å se andra Säterbor på forumet:)

F

F.d. 29830

Guest

Skall kolla med Malmlings. Spel finns i kopplingen. På Kroons i BOrlänge sade dom att det motorn var för stark och snabb för kopplingen. Vanligt att man slirar på backen som har hög utväxling. Vi har inte backat så mycket men kanske kört på för höga växlar i Norge. :)

F

F.d. 30146

Guest

När du har kollat med Malmling, skriv gärna här hur mycket han ska ha för jobb+delar.

Kanske det även finns kopplingar som är förstärkta till just din bil, kanske värt att kolla det med.

Sen kan jag läsa i ditt sista svar (kanske kört på för höga växlar i Norge) och när det gäller fiat och växellådor kan du ju läsa här på forumet om fiat:s växellådor, alltså ingen segdragning på höga växlar, då riskerar du att den så förhatliga 5:e växeln ballar ur:mad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

"Vanligt att man slirar på backen som har hög utväxling. Vi har inte backat så mycket men kanske kört på för höga växlar i Norge. :) "

Bränd kopplingen kallas det om man slirar för mycket vid start eller back och är för snäll mot kopplingen vid upp eller nedkoppling för göra en mjuk koppling vid hastighetsförändring på högre växlar.

Vid start eller back så är det bättre att " pumpa " kopplingen i stället för att slira på kopplingen.
Vid upp/nerväxling så bör man anpassa motorns varvtal till växeln, nerväxling öka gasen, uppväxling sänk gasen, och smyg inte för mycket med kopplingen eftersom slirande på kopplingen sliter mer än lite hårda snabba kopplingar.

Fast ni behöver inte leka rallyförare eller stampa på kopplingen för att undvika att bränna den, var bara lite mer bestämd och slira inte för mycket.

Men som tillägg.
Jag själv är inte en ängel och följer inte alltid mina egna råd !
:)

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Har lite svårt att tro att man kan göra slut på lamellerna i en husbil på 6-8.000 mil.:confused:
Finns troligen en annan orsak.

F

F.d. 58882

Guest

Hej
I torsdags rasade min koppling i Flensburg. Fredag morgon blev det bärgning till Fiats återförsäljare som heter BAUER. Vilket otroligt bemötande & vilken service. Dom började plocka med bilen klockan 12.00, mej & hustrun skjutsade dom in till staden där vi strosade runt. Klockan 16.30 var vi tillbaka på verkstaden. Arbetet klart & bilen provkörd. 783 euro ca 7500:- gick kalaset på. Ungefär halva priset mot din offert. Visserligen har jag en 2,5TD -91 men arbetet är ju det samma. Hjul & drivknutar skall demonteras & växellådan ner så skillnaden mellan ditt & mitt pris på den firman är säkerligen minimal. Om du är intresserad så hör av dej så skall jag försöka skaka fram adress & telefonnummer.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När du har kollat med Malmling, skriv gärna här hur mycket han ska ha för jobb+delar.

Kanske det även finns kopplingar som är förstärkta till just din bil, kanske värt att kolla det med.

Sen kan jag läsa i ditt sista svar (kanske kört på för höga växlar i Norge) och när det gäller fiat och växellådor kan du ju läsa här på forumet om fiat:s växellådor, alltså ingen segdragning på höga växlar, då riskerar du att den så förhatliga 5:e växeln ballar ur:mad:

Det är inte samma växellåda, den nya (sedan många år) är 6-växlad! :wideeyed:

F

F.d. 58882

Guest

Det vet jag men förfarandet vid ett kopplingsbyte skiljer sig i stort inte.

Bennie

F

F.d. 24443

Guest

Hej
I torsdags rasade min koppling i Flensburg. Fredag morgon blev det bärgning till Fiats återförsäljare som heter BAUER. Vilket otroligt bemötande & vilken service. Dom började plocka med bilen klockan 12.00, mej & hustrun skjutsade dom in till staden där vi strosade runt. Klockan 16.30 var vi tillbaka på verkstaden. Arbetet klart & bilen provkörd. 783 euro ca 7500:- gick kalaset på. Ungefär halva priset mot din offert. Visserligen har jag en 2,5TD -91 men arbetet är ju det samma. Hjul & drivknutar skall demonteras & växellådan ner så skillnaden mellan ditt & mitt pris på den firman är säkerligen minimal. Om du är intresserad så hör av dej så skall jag försöka skaka fram adress & telefonnummer.

Bennie
Priset på din kopplingssats och en 3.0 är inte att jämföra.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Hej

Fiats återförsäljare som heter BAUER. Vilket otroligt bemötande & vilken service.

Bennie

Hos Bauer er jeg KUNDE. Har tatt servicer og også kjøpt NY Fiat 500 twinair av de for 7 mnd siden og importert til Norge. Fantastisk flott forretning og ansatte!!.

:mcride:

F

F.d. 58882

Guest

Hej

Du har helt rätt, kollade på Axel-Augustin där prisskillnaden är ca 200 euro.
139 euro till en 2,5TD & till en 3,0 fanns 2 utföranden 269 euro & 349 euro.

Den koppling jag bytte i Tyskland levererades av just Axel-Augustin & för den betalade jag enligt kvittot 173 euro, resten upp till 783,59 är arbete. Största kostnaden var arbetskostnaden vilket troligtvis är det samma i Sverige. Jag tror fortfarande att det är bra mycket billigare i Tyskland men bilen skall ju dit också så det kanske går på ett ut.

Ett sätt att få ner kostnaden är att själv köpa kopplingssetet från exempelvis Axel-Augustin och sedan anlita en en liten oberoende verkstad för bytet.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest

Det är ca 4 timmar för kopplingsbytet 2,5 td och ca 10 timmar för 3,0 i tidslistan jag har .

Så om tyskarna tar 600 euro för 4 timmars jobb så är väl timpenningen ungefär som dom dyrare verkstäderna i Sverige

J

Jarn

Guest

Beträffande timtaxan så var det dessa belopp som gällde på en Hymer/Bürstnerfirma i södra Tyskland förra året då jag var där för fukttest
De gjorde även arbete på Fiatdelen:

Normal timtaxa 86 €
Elektronikarbete 92 €
Karosseriarbete 96 €

Toppen