• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplings byte Fiat 3,0 MJET Burstner I685

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Burstner I685 -07
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 mjet
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: I685
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Vilken typ av koppling sitter orginal monterat i dessa motorer
Va jag vet sitter det dubbelmasse svänghjul på denna
Men sitter det en SAC koppling med auto justering på tryckplattan
Om det är det så får jag beställa ett centrerings och tryckförspännings verktyg
Jag vill ha den bästa kopplingen när jag ändå byter ut denna
Varför jag fråga är att jag vill beställa delar innan urmotering av kopplingen
Är det mycket som måste bort i motor rummet för att komma åt sprängkåpan o lossa denna. Att man får demontera hjul axlarna i från växel lådan vet ja ju
Kom gärna med tips angående detta

Mvh
Mikael
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vad det är för prylar och verktyg du behöver har jag ingen kunskap om.
Men när vi fick byta koppling i Spanien 2014 rev man ner framvagnen och släppte motorn i ena sidan och med hjälp av domkraft sänkte den i sidan med växellådan, för att få bort den.
Bilen var uppallad på bockar på verstadsgolvet vid denna reparationen.
Utan att berätta hela historien när spanjorerna hällde hydraulolja i lådan, så fick jobbet göras om när vi kom hem till våren.
Arbetet utfördes i Ekeby.
Denna gång plockades hela drivlinan ut från bilen och det visade sig att spanjorerna haft stora problem att få dit växellådan, som är mycket tung, med tillknycklad mellanplåt och förstörda gängor.
Det som byttes vid detta tillfället var ny koppling igen, dubbelmassesvänghjulet, urtrampningslager och mellanplåt.
(felet satt från början i dubbelmassesvänghjulet).
Verkstaden rådde mig eftersom bilen gått 10000 mil, att även byta drivremmar och vattenpump.
Inte för att vattenpumpen var dålig men när motorn ändå var ute.
Vilket gjordes.

Växellådan fick också bytas men det var inte det du frågade efter.
Behöver motorn ut på helintregerade husbilar så behöver man på en del bilar såga i konstruktionen.
Hälsn. Krister

Ps. Jag har några bilder från sista rep. men vet inte hur jag lägger in dom på husbilsdoktorn.
 

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Tack för svaret efter ha studerat runt om husbilen så tror jag att det går att ta ner växellådan utan att ta ur motorn . Men man får sänka den lite kanske genom att ta loss växellåds fäste . Känns som under ifrån så går det bra att jobba men däruppe är det sämre . Är en massa grejer på vänstra sidan på motorn innan man kommer åt att meka med sprängkåpan . Verkstaden vill ha 9timmar på sig med en intregrerad som min bil.
 

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Ja nu först blev det av med bytet av koppling lamell tryckplatta svänghjul.
Fick hjälp av en kompis med bytet . Det tog typ 8 timmar att åtgärda detta .
Tog loss motorhuv samt balk ovanför kylare där luftintaget går in till motorn.
Lossa därefter luftrenar burk så man kom åt att ta loss växelvajrarna, bultar svängkåpa . Husbilen upplyft på pallbockar med en ordentlig garage domkraft med däcken avskruvade
Växel lådan tömdes på olja sedan togs drivaxeln loss med 46 mm hylsa på förarsidan
Därefter fick vi ta loss balken under som håller spindellederna samt styrväxel.
När detta var gjort satte vi domkraften under motorn o håll upp den
Växellåds fäste togs loss ovansida växel låda
Därefter koll av el ledningar samt övrigt så att inget skulle rivas sönder
Motorn sänktes så att växellådan gick fri från rambalken
Nu togs sista bultar av som höll växel lådan en annan garage domkraft höll upp vikten av lådan när den togs ut lite knöligt men det gick bra
Rev sen ut tryckplatta,lamell och svänghjul kollade även tätning av vevaxel som såg bra ut inget läckage där inte. Det enda som som skulle vara fel på kopplingen kanske tryckplatta som tappat orken lamellen var ok nån mm smalare än den nya.
Dit med nya delar sedan kommer det stora problemet att lyfta upp växellådan
Med en integrerad kan man inte lyfta med lyftblock så vi fick sätta ett litet spännband med fäste på motorn o runt växel låda . Garagedomkraften lyfter upp lådan men spännbandet höll fason på lådan som vi passade in så drivaxeln från passagerar sida o växellåds axeln gled in på splines
Var ju bra att jag köpte ett kitt som centrera kopplingslamellen så det gick hyfsat bra.
Nästa drivaxel sättes in inga problem med det drogs fast med moment och låsning . Olja fylldes på i växellådan sedan dit med balken som togs bort , detta gick elegant styrväxel spindel leder. Sen var det att lufta urtrampnings lagret som även det byttes i med bromsvätska lufta me kompisen hjälp tills man kunde känna motstånd.
Alla slangar klämmer o luftburk på plats samt motorhuv börjas kännas bra nu.
På med däck o ut testa kändes kanon direkt
Men detta jobb att byta koppling är nog omöjligt att göra ensam . Man måste vara två så man hjälpas åt o hålla och trycka passa mm . Tur man har kompisar som är snälla o ställer upp
 
Toppen