• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppling till externt vattenuttag

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
På vår tyskimporterade husbil har förra ägaren monterat ett extra externt uttag för gas och vatten.

IMG_2194.jpeg IMG_2195.jpeg

Strömbrytaren sätter igång vattenpumpen. Men vad är det för knepig koppling för vattenuttaget till vänster? Man kan röra lite på det röda höljet, men vad skall man ha för att koppla något till uttaget?

Tyvärr, ingen manual eller koppling följde med.

Lösning
Så här ser det ut bakifrån:

IMG_2199.jpg

Kallvatten in via den blå slangen, tyvärr inget varmvatten. Men nu när jag tog bort den "udda" snabbkopplingen på framsidan, så kommer det vatten när man slår på brytaren. Bra, då fungerar det.

Peter hittade rätt, det är den snabbkopplingen som han länkade till. Kaehne hittade vad jag faktiskt har för pryl. Med Pålles hjälp hittade jag även en adapter/nippel på Obelink.

Tack alla! Nu kan jag trycka iväg min beställning till Obelink (i Holland). Jag passerade förbi där när jag körde hem bilen från Tyskland för ett par veckor sedan; det kostade 20.000 SEK att gå ut. Men även när man beställer på nätet kostar det 20.000 SEK att trycka på knappen.

Obelink-butiken är lite som GeKås, men där...

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Tack för tipset! Jag testade med en Gardena-hane, men den var för stor.

Jag skruvade bort den ”röda snabbkopplingen”, som verkar vara av märket Tefen. Kanske går det att byta till något helt annat om jag (eller någon annan) inte hittar vad det är.

IMG_2198.jpeg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Gardena är det inte. Man ser att det sitter ett antal stålkulor strax innanför öppningen så jag skulle gissa att det är någon form av luftkoppling (tryckluft kanske?). Men det borde inte vara så svårt att byta ut mot en Gardenakoppling liknande den i mässing som finns på Gunnars bilder.

//Michael, medlem

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Även för mig ser det ut som ett tryckluftuttag. Denna uppfattning stärks av fjädrarna på bilden som (förmodligen) ska se till att uttaget är stängt när det inte är någon nippel ansluten.

Nu när du har kopplingen lös, kan du ju kolla på t.ex. Jula eller Biltema om de har någon tryckluftskoppling som passar.

Pålle

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Hejsa

På denne side kan du se et billede af den nyere model af dit vand og gasudtag

i den sidder en rød anslutning som kan fastspændes på en slange. men jeg kan ikke finde anslutningen solo.

Og her er et andet eksempel med en hvid anslutning

Heller ikke her kan jeg finde anslutningen solo.

Men måske kan du kontakte disse firmaer for at høre hvordan du finder en kobling.

På det midterste billede på denne side

finder du en håndbruser med en kobling som kunne ligne en der kan sættes i det udtag.

Held og lykke med jagten

Edit: og nu så jeg så at Pålle med #9 var dygtigere til at lede end jeg har været ;)

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Så här ser det ut bakifrån:

IMG_2199.jpg

Kallvatten in via den blå slangen, tyvärr inget varmvatten. Men nu när jag tog bort den "udda" snabbkopplingen på framsidan, så kommer det vatten när man slår på brytaren. Bra, då fungerar det.

Peter hittade rätt, det är den snabbkopplingen som han länkade till. Kaehne hittade vad jag faktiskt har för pryl. Med Pålles hjälp hittade jag även en adapter/nippel på Obelink.

Tack alla! Nu kan jag trycka iväg min beställning till Obelink (i Holland). Jag passerade förbi där när jag körde hem bilen från Tyskland för ett par veckor sedan; det kostade 20.000 SEK att gå ut. Men även när man beställer på nätet kostar det 20.000 SEK att trycka på knappen.

Obelink-butiken är lite som GeKås, men där brukar det bara kosta 3.000 SEK att gå ut. Victron-prylar och campingmöbler är dyrare än bilschampo.

Lösning
Toppen