• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

koppling FIAT 2,3 l , 3,0 l

F

F.d. 17402

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 l
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: 650 SP
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
Hej. undrar om det är vanligt att kopplingen rasar efter 2700 mil på berörda motorer.
Min hade precis gått över 2700 mil när detta hände. Bilen är en adratik 650 SP 2007
års modell. Tacksam för kommentarer. Sune

F

F.d. 29954

Guest
Det skall bara inte hända!
Finns egentligen bara två alternativ, ena är fabrikationsfel, och den andra är förarfel.
Kör man en diesel rätt, dvs släpper kopplingen först och gasar sedan, håller en koppling kanske 30 - 50,000 mil !! Men detta körteknik är obekant för många bensinförare som håller på och tokvarvar, kärringslirar med sina kopplingar så att det skär i hjärtat.
Sen luktar det bränt koppling en halvtimme efter att de försvunnit..
Nu tror jag inte att du misshandlar din HS på detta sätt, utan att det måste röra sig om en fabrikationsfel som firman du köpte bilen borde visa lite godwill för - reducerad kostnad..

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Sune, det har gått några dagar utan svar, så svaret på din fråga är nog med säkerhet nej. Om det skulle ha hänt flera medlemmar i HBK så skulle det säkert varit omskrivet och känt här. Det enda jag vet att jag läst är något ras på en äldre bil, någon koppling som slirade och byten i förebyggande syfte på bilar som gått långt. Det som varit uppe rätt många gånger är ju problemet med tuggande koppling vid backning på rätt många nyare bilar, men inte totalras. Det borde bero på felaktig montering eller fab.fel på kopplingen när det hände vid så lågt miltal. Kopplingen är ju tillverkad för att hålla länge på en transportbil som far omkring i stadstrafik dagligen, så i en husbil på långfärd så kan man nog räkna med att den borde hålla jättelänge.

M.v.h. JANKRO.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Hej, du skriver att kopplingen rasat, utan någe som helst förvarning !? Brukar ju i allafall börja med att slira/släppa vid gaspådrag. Händer ingenting då du trampar ner pedalen?
Är det vajer eller Olja som styr kopplingen?
Kan det ha kommit olja på lamellerna på något sätt. Någon som slaskat med växellådsolja så det kommit ner i kopplingshuset, det ligger ju nära. Kan ju vara tryckplattan med som gett upp.

sven-A

F

F.d. 17402

Guest
Hej. Nu vet jag mera exakt vad det var om gav sig i kopplingen. Det visade sig att en av
fjädrarna på lamellskivan hade lossat från infästningen.Den hade ätit sig igenom godset ( metallen )Pratat med flera olika verkstäder, och det visar sig att det är ett vanligt problem.(En verkstad skulle få in en 2010 - årsmodell idag som rasat) jag har maskinförsäkring på HB , får höra vad dom
säger om det hela. Vänliga hälsningar Sune
:wub:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
suneholm skrev:
Hej. Nu vet jag mera exakt vad det var om gav sig i kopplingen. Det visade sig att en av
fjädrarna på lamellskivan hade lossat från infästningen.Den hade ätit sig igenom godset ( metallen )Pratat med flera olika verkstäder, och det visar sig att det är ett vanligt problem.(En verkstad skulle få in en 2010 - årsmodell idag som rasat) jag har maskinförsäkring på HB , får höra vad dom
säger om det hela. Vänliga hälsningar Sune
:wub:

Är det den sk. sprängkåpan runt lamellcentrum som det gått hål i, i så fall är det nog ingen match för en duktig svetsare att svetsa igen det hålet i aluminium. Volvo Vagnsverkstad gjorde ett liknande jobb till mig. Bakre locket på vx-lådan på volvon hade ett uppnött hål från bulten som gängat upp sig på bottenstocken. Det fixade en av killarna på sin lunchrast för 150.-

sven-A

Toppen