• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in växelriktare, hur?

elliotflord

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Nacka
Hej!
Ny på forumet samt ny husbilsägare.
Jag har en Fiat Hymercamp 64.

Det finns en hel del 220 uttag i husbilen som endast funkar när jag kopplar på landström i bilen, när det inte är inkopplad el så funkar dom ej men resten av all el i bilen funkar. Den verkar slå över automatiskt när det kopplas in.
Min plan är att installera solceller samt en växelriktare så att jag alltid kan använda 220 uttagen, även om jag driver på batteri.
Min fråga är vilken ordning man kopplar detta.
Såg att Kjell just nu hade rea på växelriktare, är det en sådan jag kan använda?


Ursäkta för eventuellt dumma frågor, som sagt ny på detta :)

Bästa,
Elliot
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kan du läsa ett kopplingsschema? i så fall kolla hur det är kopplat i din bil, utgå därifrån. Sedan så tycker jag nog att 150/300W inverter är i klenaste laget och att 500W är det absolut minsta. Detta är ju endast min egna åsikt men jag skulle tro att den delas av många, själv har jag en på 2000W och en på 3000 där 2000 används flitigt. 150W i cigguttag klarar knappt att dra en bärbar dator enligt egen erfarenhet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Ny på forumet samt ny husbilsägare.
Jag har en Fiat Hymercamp 64.

Det finns en hel del 220 uttag i husbilen som endast funkar när jag kopplar på landström i bilen, när det inte är inkopplad el så funkar dom ej men resten av all el i bilen funkar. Den verkar slå över automatiskt när det kopplas in.
Min plan är att installera solceller samt en växelriktare så att jag alltid kan använda 220 uttagen, även om jag driver på batteri.
Min fråga är vilken ordning man kopplar detta.
Såg att Kjell just nu hade rea på växelriktare, är det en sådan jag kan använda?


Ursäkta för eventuellt dumma frågor, som sagt ny på detta :)

Bästa,
Elliot
Beror på vad du skall driva med invertern om 300W räcker ,att koppla in den på 230V systemet i bilen är inte helt enkelt, men går naturligtvis,jag skulle rekommendera att kopplar den separat,det är betydligt enklare.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Skulle nog börja med kolla. Vad jag har för bodelsbatteri lägg till solceller hur mycket blir det i Ampere för driva en inverter.
som inte har ökat i pris. Som litiumbatteri. har en på 1500 watt för 2000kr som är lagom för lite laddning koka kaffe ha inte för bråttom kolla först.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Skulle nog börja med kolla. Vad jag har för bodelsbatteri lägg till solceller hur mycket blir det i Ampere för driva en inverter.
som inte har ökat i pris. Som litiumbatteri. har en på 1500 watt för 2000kr som är lagom för lite laddning koka kaffe ha inte för bråttom kolla först.
Använd gasol till kaffet,använd inverter till det som verkligen kräver 230V, sedan är det skillnad på en riktig inverter med rätt sinuskurva, och en billig variant som kan förstöra din elektronik,men det beror helt på vad man skall använda den till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, det är inte enkelt alls att koppla in en inverter till uttagen.
Kort förklarat så blir det mycket omkopplingar och helst ev. reläer som reagerar.
När du kopplar in dig på en stolpe med 230V så får du ju ström i dina kontakter, men också ström till batteriladdare och ev. andra 230V grejer i bilen. Men om du kopplar in en inverter till bilens 230V system så måste mycket sorteras bort just då.
Du kan ju inte bl a. driva batteriladdaren med inverterström som tas av invertern och i samarbete med batteriladdaren laddar samma batteri som energin tas från (en av evighetsmaskinerna som inte funkar).
Kort sagt det är mycket som måste, helst automatiskt, kopplas bort vid inverterstöm till kontakterna.
En stor säkerhet måste också finnas så inte både 230V från stolpe och inverterstöm samtidigt kan hamna i bilens kontakter... Jättepofff !!!
Om du vill ha flera kontakter med inverterstöm så är det nog enklast att dra ett eget system och egna kontakter till det och helt separat.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, det är inte enkelt alls att koppla in en inverter till uttagen.
Kort förklarat så blir det mycket omkopplingar och helst ev. reläer som reagerar.
När du kopplar in dig på en stolpe med 230V så får du ju ström i dina kontakter, men också ström till batteriladdare och ev. andra 230V grejer i bilen. Men om du kopplar in en inverter till bilens 230V system så måste mycket sorteras bort just då.
Du kan ju inte bl a. driva batteriladdaren med inverterström som tas av invertern och i samarbete med batteriladdaren laddar samma batteri som energin tas från (en av evighetsmaskinerna som inte funkar).
Kort sagt det är mycket som måste, helst automatiskt, kopplas bort vid inverterstöm till kontakterna.
En stor säkerhet måste också finnas så inte både 230V från stolpe och inverterstöm samtidigt kan hamna i bilens kontakter... Jättepofff !!!
Om du vill ha flera kontakter med inverterstöm så är det nog enklast att dra ett eget system och egna kontakter till det och helt separat.

M.v.h. JANKRO.ä
Nej håller med dig och jag hade lite problem som jag skrev i en annan tråd. Nu är det kopplat så att jag har ett "manuellt" relä. Från ingången så går det till ett 4vägs uttag, där kopplar jag in powerinvertor och sedan så har jag en 2,5 mm2 kabel som går tbx där jag kan driva allt genom invertor.

Så enkelt så är det så här:

När jag kopplar in landström så går den till panna och ett 4vägsuttag i garaget. Sedan så har jag en vanlig 2,5mm2 jordad kabel som är kopplad till en vanlig jordad kontakt, denna ansluter till alla 230 uttag i bilen. Detta gör att jag kan driva all 230 i bilen genom att koppla den separata kabeln i invertern/4vägsuttaget i garaget.

Egentligen så ville jag koppla en "lurkabel" till D+ så att jag kunde köra kyl/frys direkt på 12V och på så sätt använda AES utan problem men detta avrådde Dometic ifrån då tydligen 12V inte var riktigt tillförlitligt kylmässigt, hörs ju konstigt men det var deras svar. I detta fall så hade AES funkat utan problem och hade jag stått på en färja så hade jag tryckt på en knapp och 12V hade gått in men som sagt så verkade detta inte vara ett alternativ enligt Dometic.

Det enda obehaget för mig är att jag när jag står vid laddstolpe så måste jag koppla in 230 kabeln som normalt sitter i invertern i 4vägsuttaget så att landströmmen går direkt in i husbilen, egentligen är även detta onödigt men då jag bara laddar mina batterier till 85% så blir det så att ibland så startar fläktarna i invertern mitt i natten för att ladda och då vaknar jag så det lilla obehaget med sladdbyte är ganska obetydligt.

Nu funkar AES när vi kör då kyl drives via 230, men jag måste ju komma ihåg att manuellt ställa om till gas så jag inte tömmer bodelsbatterierna.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det finns flera sätt att koppla upp det på säkert sätt och utan problem om man känner till hur olika varianter skall kopplas. Ett enkelt sätt är ju att "bara" ha en stickkontakt till alla uttag och flytta på den mellan inverter och 230V .
Men sedan kommer din variant med kylen och inverter så det finns ingen allmän bra lösning och ofta blir det något man måste komma ihåg att göra. Men huvudsaken hela tiden är ju att det inte går att blanda 230V och inverter av misstag.

Jag är inte säker på nyare kylskåp nu mera. Men förr var i alla fall 12V patronen i svagaste laget och mest till för underhållskyla just under färd och dessutom lite svag för den var inkopplad/på hela tiden utan termostatfunktion.
230V patronen har/hade lite mera klös för ständig drift och var kopplad över en termostat för den räckte till med lite marginal och behövde då kunna regleras.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja det finns flera sätt att koppla upp det på säkert sätt och utan problem om man känner till hur olika varianter skall kopplas. Ett enkelt sätt är ju att "bara" ha en stickkontakt till alla uttag och flytta på den mellan inverter och 230V .
Men sedan kommer din variant med kylen och inverter så det finns ingen allmän bra lösning och ofta blir det något man måste komma ihåg att göra. Men huvudsaken hela tiden är ju att det inte går att blanda 230V och inverter av misstag.

Jag är inte säker på nyare kylskåp nu mera. Men förr var i alla fall 12V patronen i svagaste laget och mest till för underhållskyla just under färd och dessutom lite svag för den var inkopplad/på hela tiden utan termostatfunktion.
230V patronen har/hade lite mera klös för ständig drift och var kopplad över en termostat för den räckte till med lite marginal och behövde då kunna regleras.

M.v.h. JANKRO.
Ja jag kan ju aldrig koppla "fel" och när jag jag använder inverter så kan jag ju driva 230 via den och så funkar ju AES egentligen per automatik. Jag tackar dig "JANKRO" samt andra som bidrog med kopplingsschema för hjälpen i tråden där jag hade problemet, du hade ju löst det på ett kanske lite smartare sätt, med avskiljningsreläer men jag kände att genom att ha en kabel som går till alla kontakter, inklusive kylen blev allt så lätt för mig. Landström går till panna, uttag i garaget samt laddare till bilbatteriet. Det jäkligaste för mig är ju egentligen att jag suger ut bodelsbatterierna om jag glömmer koppla om till gas.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Väldigt tacksam för alla svar här!
Jag tror jag kommer undersöka hur allt ser ut och är kopplat i bilen för att sen kika hur jag kan lösa det. Börjar eventuellt med att bara ha en inverter enbart för dom sakerna som "måste" ha 230 och använda kontakterna på invertern.
Ett litet råd i all välmening, 300W räcker inte långt, men du bestämmer ju själv.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett litet råd i all välmening, 300W räcker inte långt, men du bestämmer ju själv.
Jag har en på 150W. Har fungerat i 20 år. Fika görs på spisen.
Man bestämmer själv.
Den inkoppling som du har gjort verkar ganska enkel och smart.
Tack vare att den är enkel kan den hålla i princip hur länge som helst.
Har du en jordfelsbrytare i bilen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har en på 150W. Har fungerat i 20 år. Fika görs på spisen.
Man bestämmer själv.
Den inkoppling som du har gjort verkar ganska enkel och smart.
Tack vare att den är enkel kan den hålla i princip hur länge som helst.
Har du en jordfelsbrytare i bilen?
Ja, jag har jordfelsbrytare, efter ingång, panna och 4 vägsutgång samt innan min sladd är kopplad till de övriga 230 uttagen så i allt 2 jordfelsbrytare. Sedan så vet jag att det har funnits diskussioner om att jordfelsbrytare inte ska funka efter inverter men där slutar min kunskap så jag har kopplat in en vare sig den funkar eller ej :)
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Jag själv gjorde det enklast tänkbara, från invertera direkt till ett nytt uttag vid köket som inte har någon förbindelse med bilens 220 Volt system att göra. På de flesta inverters finns 2 uttag för 220V så man kan ju dra ut en till kontakt om man så vill. Till och frånslag sköts via fjärrmanövern. Varför krångla till det?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sådan gjorde jeg.

Nu går 230v lader og køleskab kun på 230v når der er koblet landstrøm, og jeg kan have 230v i alle udtag når jeg slår inveiteren på.
Inverter bruges kun til fruens hårtørrer og ladning af 2 cykelbatterier.
Ps! Vi har ikke stået på landstrøm siden foråret 2016.

Edit: bogstaveringsfejl
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
Toppen